Origineel Overnachten Groningen
Appingedam, Zijldijk en de Noordkaap

Dag 1 Appingedam

Dag 2 De Noordkaap

Klik op de plaatjes om de routes in Google Earth te bekijken
Klik
hier en hier voor een gewone uitvergroting van de plaatjes

En dan ben ik alweer op pad voor mijn vijfde provincietripje dit jaar! In mei is Groningen aan de beurt, mijn favoriete provincie. Waar ik overnacht? Jahaaaaa, dat bewaar ik weer voor straks natuurlijk, eerst het verhaal van m'n wandeltocht van vandaag.

Daarvoor had ik Groene Wissel Appingedam uitgekozen, een deel van Groningen wat ik niet goed ken. Nu ken ik het dus wat beter, en WOW, het gaf me weer echt het "er gaat niets boven Groningen- gevoel". Wat een schitterende route en wat een heerlijk landschap! Ook het eerste stuk door Appingedam heb ik heel erg leuk gevonden en een bankjesrust in een soort strandstoel zomaar in the middle of nowhere was helemaal geinig.

De route kwam langs vijf kerkjes, een paar in Appingedam zelf en dan de kerkjes van Tjamsweert, Krewerd en Jukwerd. Bij die laatste heb ik ook nog even een bankjesrust in de schaduw in kunnen lassen. Bijzonder was een bezoekje aan de kerk van Krewerd, daar waren twee mannen speciaal om op het orgel te spelen. Het klonk mooi, maar af en toe kwamen er ijselijke klanken uit het orgel.

De man die bij mij beneden stond vertelde dat het orgel daarom de "Schreeuwerd van Krewerd" wordt genoemd. Leuk om te weten! Ook vertelde hij dat het het op één na oudst bespeelbare orgel in Nederland is. De oudste schijnt in Hattem te staan. Ook leuk om te weten! En het kerkje hoorde bij de Pronkjewail-route, dus een stempel in mijn boekje was ook geregeld.

Terug in Appingedam had het nog wat voeten in de aarde om een ijsje te bemachtigen, nergens een ijssalon open, maar wel een gewoon restaurant, waar een heel speciaal ijsje in een grooooote cappuccinokop voor me werd gemaakt. Overheerlijk!

Daarna nog wat boodschapjes gedaan, want bij deze overnachting (2 nachten zelfs) zit geen ontbijt en bij deze temperatuur kon ik natuurlijk ook niks van huis meenemen en in de auto laten staan. Want het was behoorlijk warm vandaag en morgen schijnt het nog erger te worden, ga ik lekker om 6 uur starten of zo.

En dan op pad naar Zijldijk (spreek uit: Zieldiek, heb ik van Corina geleerd) voor mijn overnachting. Dit keer voor twee nachten, dat was de minimum huurperiode voor deze locatie. De route naar Zijldijk toe vond ik alweer helemaal geweldig, wat hou ik toch van dat open platteland! En dan, tja, het kon niet uitblijven hè, na al kerken van vandaag..... Ik slaap in een kerkje de komende twee nachten, een heel kerkje voor mij alleen.

Ik kan naar binnen via een cijferslot waarvan ik de combinatie al per email had gekregen en eenmaal binnen word ik bevangen door een soort pleinvrees…… Wat een enorme ruimte! Als eerste een halletje met daarin een orgel (mijn eigenste Schreeuwerd dus ) en aansluitend de woonkamer. Heel erg groot, met prachtige ramen en mooie details zoals een vaas verse bloemen, een poster van een prachtige brug en een tafelvoetbalspel!

De slaapkamer zit in dezelfde ruimte en is afgeschermd door een open room-divider. Het bed is een heus hemelbed met prachtige kanten gordijnen. Achter de slaapkamer is een halletje met daarin de uitgang naar de gigantische tuin en een dames- en een herentoilet en daar weer aan grenzend een hele grote, lange keuken, die van alle gemakken is voorzien.

Ik neem een heerlijke douche, lees de geschiedenis van het kerkje en ga ook boven even een kijkje nemen. Daar is alleen een kantoortje, maar je hebt er wel mooi uitzicht door de ramen heen. Ik eet een hapje, drink koffie in de tuin, kijk wat TV, werk m'n sociale media even bij en dan wordt het tijd voor de avondfoto's. Ik knip alle lichtknopjes die ik kan vinden aan en geniet buiten van het feeërieke schouwspel dat het kerkje zo biedt. Ik vind het weer een schitterende overnachtingsplek!

Na een prima nachtrust in het hemelbed ben ik inderdaad vroeg op en geniet van een lekker ontbijtje. Dan staat er een wandeltocht naar de Noordkaap van Nederland op het programma. Het startpunt is lekker dichtbij dus ik ben er zo en dan heb ik dus echt kunnen genieten van het weidse Noord-Groningse polderlandschap. In feite liep ik gewoon een rechthoek van 16 km, veel mensen zouden dat saai vinden, maar ik vond het heerlijk!

Wel was het vandaag onbehoorlijk warm, en schaduw in deze contreien vind je niet zoveel. Ik heb me zorgvuldig ingesmeerd om niet te verbranden en zowaar twee maal toch in de schaduw koffie kunnen drinken, de eerste keer op een bankje in Valom en de tweede keer op een trapje in de schaduw van een hele grote windmolen. Ook heb ik de schaduw van een windmolen benut om me een tweede keer in te smeren. Verder ben ik geen schaduw tegengekomen, dus het was wel een beetje afzien vandaag……

Maar met mijn heup ging het prima en ook mijn longen hielden zich goed, dus ik heb er met volle teugen van genoten. Dat kan je op mijn foto's ook wel zien, ik heb heel veel selfies met een grote grijns op mijn gezicht. En zo kan ik na de Noorse Noordkaap dus ook de Nederlandse Noordkaap op mijn palmares bijschrijven.

Nadat ik terug was bij Kiaatje ben ik in Noordpolderzijl een ijsje gaan halen en heb daar aansluitend een kopje koffie gedronken. In 't Zielhoes, daar was ik ooit met Rob geweest en volgens mij was er in al die jaren geen steek veranderd! Het weer sloeg hier opeens helemaal om en er kwam een ijskoude wind vanaf het wad aanwaaien. Ik liep nog steeds rond in wandelrokje en T-shirtje en ben gauw Kiaatje ingevlucht voor een ritje naar molen de Goliath.

Ik heb 's avonds weer in “mijn” kerkje gegeten en toen bleek dat er voor morgen onweer werd verwacht, heb ik de geplande Groene Wissel voor de derde dag laten vallen. Wel een beetje jammer want die zou door het dorpje Doodstil komen en van dat plaatsnaambord heb ik nog steeds geen foto……. Maar och, ik kom vast nog wel eens terug hier! Ook de tweede nacht heb ik heerlijk geslapen, en na het ontbijt heb ik onder een dreigende lucht nog even een ommetje in de buurt gedaan.

Toen mijn spullen gepakt en vertrokken naar de Menkemaborg, daar heb ik een audiotour gedaan, echt een prachtige borg en ook daar een ommetje door de tuinen gemaakt. Met een tussenstop bij een oud-collega ben ik daarna terug naar huis gereden, waarbij ik in een enorme regenbui terecht ben gekomen en de nodige files voor mijn kiezen heb gehad. Op die laatste twee dingen na was het een fantastisch “stukje vakantie”!

Klik op de plaatjes hieronder voor de fotoverslagen.

Appingedam

Het Kerkje

De Noordkaap

Een berichtje in mijn gastenboek vind ik altijd leuk!