Nieuw Land
De Marker Wadden

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Voor mijn Typical Dutch tochten op de Flowerroute had ik ook een tocht op “Nieuw Land” op het programma staan. Nu is natuurlijk heel Flevoland Nieuw Land, maar ik ben op zoek gegaan naar nog iets nieuwers en kwam (natuurlijk) bij de Marker Wadden terecht. Daar was ik al eerder, in april 2019 voer ik met de eerste boot naar de eilanden en wandelde daar een rondje. Ik vond het toen zo prachtig dat ik me voornam om snel weer een keer te gaan, maar tja, corona hè………

Maar nu zijn zo'n beetje alle beperkingen opgeheven en ik heb een QR-code, dus niets stond een nieuw tripje in de weg. Ik had al een tijdje terug een ticket geboekt voor maandag 27 september en net als anderhalf jaar geleden zocht ik een gratis parkeerplekje uit op loopafstand van de boot. Ik ging weer op pad! De heenreis naar Lelystad ging voorspoedig en ook het stukje naar de boot was snel afgelegd.

Op de boot was even paniek bij de organisatie, moest je nou een mondkapje op (want openbaar vervoer) of moest je nou een QR-code laten zien (want horeca). Uiteindelijk mochten we zonder mondkapje buiten zitten en het opzetten als we binnen een kopje koffie of zo gingen halen, QR-code was alleen in de horeca op de Marker Wadden nodig. En al snel voeren we weg, het Marker Meer op, langs de Houtribsluizen en het beeld van de Poepende Man.

De overvaart duurt ongeveer een uur, maar je ziet de eilanden al wat eerder liggen. Het was bewolkt weer, maar gelukkig droog en de temperatuur was goed genoeg om lekker buiten op de boot te zitten. En ja, na een uurtje legde de boot aan bij de eilanden en ik zag direct al dat het behoorlijk veranderd was ten opzichte van anderhalf jaar geleden. Veel meer bebouwing en een beter begaanbaar pad. Na een foto gemaakt te hebben van de grote plattegrond van het gebied ben ik aan m'n rondje begonnen.

Eerst maar naar de uitkijktoren, de Steltloper met z'n typische vorm. Ik was er als een van de eersten, want veel mensen bleven op de excursie wachten. Op m'n gemakje naar boven geklommen en daar genoten van het uitzicht. Ik heb de camera van m'n phone op “full screen” gezet, want dan krijg je toch de beste indruk van hoe weids en uitgestrekt het gebied hier is. Net toen er meer mensen naar boven wilden, daalde ik alweer af en ging ik verder met m'n rondje over het eiland.

Alleen het grootste eiland is toegankelijk voor toeristen, een wandelrondje is ongeveer 10 km, net mooi voor de tijd die je hebt (aankomst om 11 uur, vertrek weer om 14.30. En ik heb genoten van het rondje, waarbij ik paden heb bewandeld die vorige keer vanwege het broedseizoen afgesloten waren, zodat ik toch ook weer nieuwe uitzichten kon bewonderen. Wel moet ik eerlijk zeggen dat het overweldigende idee van “nieuw land” dit keer een stuk minder was, het landschap zag er al minder nieuw uit.

En het weer werkte ook niet echt mee, hoewel de zon dappere pogingen deed, bleef het toch voornamelijk bewolkt en als je in de wind liep, was het behoorlijk fris. En het jaargetijde was anders natuurlijk, in de lente zag je hier veel meer vrolijke gele kleuren, nu was alles een beetje minder fleurig. Maar goed, ik heb er evengoed van genoten, vooral de vele stukken over lange plankieren door het water vond ik schitterend!

Toen ik weer terug was bij het haventje heb ik binnen (ja, mèt QR-code!) van koffie met appelgebak zitten genieten en toen had ik nog tijd over om even naar het uiterste puntje van het havenhoofd te wandelen. Lekker uitwaaien op het puntje! Daarna weer ingescheept en de Marker Wadden weer gedag gezwaaid. En toen bleek dat we het toch getroffen hadden met het weer, want halverwege de overtocht begon het te regenen.

Eenmaal in Lelystad aangekomen regende het nog steeds en zo moest ik de twee kilometertjes naar Kiaatje met paraplu op afleggen. Beetje lastig met de wind, maar al met al ben ik toch redelijk droog overgekomen, waarna ik de lange weg naar huis weer heb gereden. Met in totaal 15 km op de GPS heb ik de punten voor de challenge weer verdiend! Of ik nog een keer naar de Marker Wadden ga? Ik weet het niet, ten opzichte van de eerste keer is het een beetje tegengevallen en het is wel een prijzig uitstapje. Dus misschien over een paar jaartjes nog eens een keer!

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag.

Een berichtje in mijn gastenboek vind ik altijd leuk!