Een tunnel en twee bruggen in aanbouw
in de Botlek

 

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

 

 

 

  Rondom mijn dorpje Rozenburg zijn een paar enorme bouwprojecten bezig. Ten eerste is daar de aanleg van de nieuwe snelweg A24, die de A20 met de A15 gaat verbinden. Hierbij hoort een nieuwe tunnel, de Maasdeltatunnel (in de volksmond de Blankenburgtunnel genoemd), die onder het Scheur (Nieuwe Waterweg) doorgaat van Vlaardingen naar Rozenburg. Om die tunnel aan te laten sluiten op de A15 wordt er een nieuw snelwegenknooppunt gebouwd bij de huidige afslag 14. Een mooi filmpje van hoe de verbinding gaat worden, vind je hier.

 

Ten tweede wordt de Havenspoorlijn verlegd van de Calandbrug naar de Rozenburgsesluis. De Calandbrug is (zoals ze het zo deftig zeggen) aan het eind van zijn technische levensduur, en omdat zowel het treinverkeer als het scheepvaartverkeer alleen maar toenemen staan de treinen veel te vaak te wachten voor de geheven brug. Dus wordt de brug gerenoveerd voor het auto- en fietsverkeer en wordt de havenspoorlijn omgelegd.

De laatste tijd had ik, als ik via de Calandbrug richting Voorne-Putten reed, al gezien dat ze druk bezig waren met de bouw van twee enorme boogbruggen. Nu heb ik wel iets met bruggen en ik wilde ze graag eens van wat dichterbij bekijken. Ik besloot eens een wandeltochtje te plannen, zowel langs de plek waar ze voor de tunnel bezig zijn, als langs het nieuwe tracé (het Theemswegtracé) van de Havenspoorlijn. Ook hier is een mooi filmpje van gemaakt.

En ik had laatst in een Facebookgroepje van Rozenburg fotootjes gezien van een plekje in de buurt waar je mooi uitzicht over de Seinehaven hebt en waar een kunstwerk staat, Poort naar Verstilling geheten. Ook dat ligt in de buurt van de Theemsweg en dus plande ik ook daar een ommetje naartoe. Alles even ingetekend in Afstandmeten.nl en daar bleek de afstand ca. 21 km te zijn. Nou, dat is een mooie afstand voor een dagje bouwprojecten bekijken, vond ik!

 

En zo vertrok ik op donderdag 19 december vanuit huis en wandelde eerst linea recta door het dorp naar de aanlegplaats van de veerpont naar Maassluis. In het ochtendzonnetje zette ik nog even de grote R op de foto en vervolgde toen mijn weg langs het Scheur richting de bouwplaats van de tunnel. Dat stond al gauw met grote borden aangegeven en het pad langs het water liep op een gegeven moment dood bij de bouwwerkzaamheden.  

 

Tot nu toe had het zonnetje nog heerlijk geschenen, maar toen ik terugkeek over het water zag ik grote wolkenvelden mijn richting op komen, tja, dat was voorspeld, maar gelukkig ook dat het droog zou blijven. Via de tijdelijke Botlekweg wandel ik richting het nieuwe snelwegenknooppunt en kom daarbij langs een uitkijkpunt, gemaakt van op elkaar gestapelde containers. Natuurlijk klim ik even naar boven en heb vandaar een mooi uitzicht over de werkzaamheden. Je ziet de contouren van de weg al duidelijker worden!

 

  Een stukje verderop kom ik bij het (toekomstige) knooppunt en zie daar al staanders voor de viaducten staan en ook liggen er al grote heuvels, het knooppunt zal namelijk nogal in de hoogte komen te liggen. Er wordt druk gewerkt en ik zoom even in op een paar mannen die hoog boven op een berg zand met zandzakken in de weer zijn. En ik kan een paar mooie fotootjes van de staanders door het hek heen maken!

 

Dan ga ik de snelweg onderdoor richting de Theemsweg, onderweg passeer ik enkele grote raffinaderijen die mooi afsteken tegen de inmiddels loodgrijze lucht. Bij de Theemsweg aangekomen zie ik daar de eerste tekenen van de omlegging van de spoorlijn, er staan al pilaren waar het viaduct voor de spoorlijn straks overheen moet komen te liggen. Maar dat ga ik verder straks wel bekijken, ik ga nu eerst het ommetje naar de Nieuwesluisweg maken, op zoek naar de Poort naar Verstilling.

Nou, dat was me het ommetje wel……, het meest saaie ommetje dat ik ooit heb gelopen! Wederom langs een paar grote raffinaderijen en dan een kilometerslange weg langs allemaal grote opslagbedrijven, de een nog saaier dan de andere. Het enige leuke is het uitzicht op het Hartelkanaal, waar ik aan de overkant het kerkje van Heenvliet zie staan. Langs grote windmolens en een gigantische containeroverslagplaats bereik ik eindelijk het plekje waar de poort staat.

 

En kijk, dat is dan toch wel leuk! De poort staat op een mooi plekje, met een paar bankjes erbij zodat ik twee vliegen in één klap sla: ik kan een mooie selfie maken met de camera op een bankje èn ik kan even een bankjesrust inlassen, ik zit inmiddels op ruim 10 kilometer, dus ik ben wel aan een rust toe. Ook leuk is dat ik vanaf hier heel in de verte de twee boogbruggen kan zien, waarnaar ik onderweg ben. Kortom, ik vermaak me hier best op dit onbekende plekje, maar de weg ernaartoe was driemaal niks.  

 

En die moet ik ook weer teruglopen natuurlijk, hoewel ik na een kilometer wel een parallel lopende weg kan nemen, zodat ik niet twee keer exact dezelfde weg hoef te lopen. Maar deze weg is zo mogelijk nog saaier (en gevaarlijk, ik kom langs krokodillen en tijgers ) en ik heb ook nog eens de stevige wind pal tegen! Kortom, ik ben blij als dit lusje erop zit en als ik weer terug ben aan het begin van de lus besluit ik om even een kopje koffie te gaan drinken bij restaurant Routiers Botlek.

Na genoten te hebben van een koffie met apfelstrüdel (met slagroom, vla en ijs) wandel ik terug naar de Theemsweg, waar ik nu het nieuwe spoorwegtracé ga volgen richting de Rozenburgsesluis. In het begin zie je nog niet zoveel aan dat tracé, alleen een grote hoop modder, maar als ik verder kom zie ik staanders uit de grond verrijzen waar straks het viaduct op komt te liggen. En dan opeens liggen er op die staanders ook dwarsbalken en even verderop zelfs al een stukje liggers!

 

  Ik kan door de hekken heen een paar mooie fotootjes maken waarop het verloop van de bouw al duidelijk zichtbaar is, een hele rij staanders met in de verte de in aanbouw zijnde boogbrug. Wat een immens bouwwerk! Hier en daar maak ik een praatje met een paar arbeiders en ik krijg de indruk dat ze mijn belangstelling wel leuk vinden! Bij de sluis aangekomen kan ik een prachtige panoramafoto maken van hoe de brug straks over de sluis moet komen te liggen.

 

Ik steek de sluis over en maak ook even een foto van een schip in de sluis en vanaf de andere kant kan ik zó de bouwplaats van de boogbrug op lopen! Of dat de bedoeling is, weet ik niet, maar ik kan ongehinderd tot vlak bij de brug komen, nergens een hek of een verbodsbord, naks noppes nada! Natuurlijk houd ik de nodige afstand, maar ik kom dichtbij genoeg om een paar leuke selfies te maken en ook hier maak ik een praatje.  

 

Op mijn vraag wanneer de brug op zijn plaats gezet wordt, weten ze geen antwoord, maar ik kan boven in het kantoortje even gaan vragen, zeggen ze. Waarop ik dus brutaalweg het kantoor binnenwandel en daar vriendelijk antwoord op mijn vragen krijg. Begin april wordt de brug naar z'n definitieve plek getransporteerd, ik hou het in de gaten, lijkt me leuk om te gaan kijken!

Ik wandel verder langs het grote windscherm langs het Calandkanaal. Het nieuwe tracé loopt dwars door dit windscherm heen, daarvoor hebben ze drie grote betonnen panelen weg moeten halen en een heel nieuw stuk scherm aan moeten bouwen. Ik bekijk hoe de spoorlijn hier de weg moet gaan kruisen (bovenlangs) en vind de passage onmogelijk smal, volgens mij hadden ze vier panelen weg moeten halen! Maar natuurlijk zal ik me wel vergissen en zal het heus wel goed berekend zijn!

 

  Iets verderop zie ik de tweede in aanbouw zijnde boogbrug liggen, die is niet zo imposant als de eerste, maar als ik wat dichterbij kom is het toch ook best wel een immens groot exemplaar. Ik loop onder het windscherm door en over het gras tot vlakbij de boogbrug en kan vandaar op het fietspad komen naar de Calandbrug. Dat levert nog een leuke foto op van de boogbrug, omlijst door het windscherm!

 

En dan steek ik de Calandbrug over, kijk bovenop de brug nog even om naar de bouwwerken in de verte en daal aan de andere kant via de trap weer af. En dan is het nog een klein kilometertje naar huis. Een hele leuke, en interessante tocht zit erop, weliswaar zonder natuurschoon, maar al die industrie en die giga bouwprojecten hebben toch ook wel wat. Ik neem me dan ook voor om dit tochtje iedere twee maanden te gaan lopen, om de vordering van de bouw te kunnen volgen, behalve dan dat vreselijke lusje naar die poort………

 

 

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag.

 

 

 

Een berichtje in mijn gastenboek vind ik altijd leuk!