De Loop langs de Hunebedden
van Annen naar Odoorn

Route dag 3

Route dag 4

Klik op de plaatjes om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier en hier voor een gewone uitvergroting van de plaatjes

Na een jaar vond ik het wel tijd voor een tweede tripje op De Loop langs de Hunebedden, en dit keer heb ik het gecombineerd met een tocht in Gieten. Die was op zaterdag en ik wilde zondag en maandag langs de hunebedden wandelen. Twee overnachtingen dus en drie wandeldagen. Van de tocht in Gieten heb ik uiteraard een apart verslag gemaakt.

Ik heb heerlijk geslapen in B&B De Trechterbeker en zoals afgesproken ben ik vroeg op, want om 7 uur wordt het ontbijt gebracht. Erg vroeg voor een zondagochtend natuurlijk, maar ja, er staat zo'n 30 km van de Loop langs de Hunebedden op het programma, plus een rit met drie bussen om vanaf de finish in Drouwen terug te komen naar de start in Annen! Precies om 7 uur brengt gastvrouw Henny het ontbijt binnen en kan ik aanvallen.

Het is een ontbijt met alles erop en eraan en ik laat het me allemaal prima smaken, natuurlijk vergezeld van twee kopjes koffie. Dan ga ik op pad en over uitgestorven Drentse wegen rijd ik in een heerlijk ochtendzonnetje naar Annen. De onweersbuien zijn duidelijk het land uitgedreven en het is ook lang niet zo benauwd meer als gisteren, het belooft een prachtige dag te worden! In Annen heb ik even moeite met het vinden van een parkeerplaatsje bij de bushalte waar ik ga starten, maar een vriendelijke hondenuitlater wijst me even de weg. En zo kan ik Kiaatje met een gerust hart vlakbij de start achterlaten.

Ik start waar ik verleden jaar geindigd ben: bij hunebed D9, naast de bushalte “Hunebed”. En hoewel ik dit hunebed verleden keer al uitgebreid op de foto heb gezet, doe ik dat voor de fotoserie van vandaag natuurlijk nog een keer, inclusief een schaduwselfie! En dan vervolg ik mijn route, ik heb een kopie van de routebeschrijving bij me en natuurlijk staat de track in m'n GPS. Die heb ik zelf ingetekend, want ik heb weliswaar tracks op internet gevonden, maar die klopten niet met het boekje.

Al snel ben ik Annen uit en de eerste kilometers gaat het heerlijk door boerenland, met af en toe een droomhuisje langs de weg. Dan kom ik op de eerste heidepaadjes terecht en zie daar de eerste grafheuvel van dit tripje, want behalve hunebedden zijn er in Drenthe ook veel van deze grafheuvels te vinden. De route gaat naar Anloo en vlak voor ik het dorp in ga, schiet ik in de lach om een verkeersbord dat zegt dat het op het hele parkeerterrein verboden te parkeren is!

In Anloo wandel ik langs een paar restaurantjes (eentje is open, maar ik vind het nog te vroeg voor koffie) en de kerk en dan kom ik buiten het dorp op een lange zandweg terecht. Die is helemaal omgeploegd door grote trekkerbanden, dus het is best zwaar lopen. En dat voor een asfaltjunk als ik…… Maar goed, dat weet je nou eenmaal als je in Drenthe gaat wandelen en zeker op dit pad: vl onverhard!

Maar ook aan deze zandweg komt een eind en dan ga ik de bossen in. Hunebed D11 zal midden in dit bos liggen volgens de beschrijving, maar eerst kom ik nog langs een privkerkhof, ook midden in het bos. Ik moest er een klein stukje voor omlopen (de omschrijving was wat vaag), maar uiteindelijk heb ik het toch gevonden. Best een bijzonder plekje en in deze tocht langs eeuwenoude graven heel toepasselijk!

Dan ben ik bij Hunebed D11 en dat ligt inderdaad midden in het bos, het is een pltje zoals het daar in het zonlicht ligt te schitteren! Natuurlijk zet ik het uitgebreid op de foto, en ook een selfie vind ik hier wel de moeite waard. Iets verderop kom ik langs urnenbegraafplaats Anloo, ook alweer zo'n bijzonder plekje en ook middenin het bos. Voor mensen die wel gecremeerd, maar niet verstrooid willen worden, zou dit een prachtige plaats zijn!

Nog steeds in het bos las ik even een bankjesrust in en drink koffie uit de thermos en in een nieuw gekochte opvouwbare beker. De beker voldoet prima, maar ik vind hem een beetje lastig schoonwrijven, hij is niet zo glad als m'n smiley-beker. Dan ga ik de bossen uit en tref daar midden in de weilanden Hunebed D12 aan. Een schattig klein hunebedje tussen een paar bomen, met uitzicht alle kanten op, geweldig mooi!

En na D12 ben ik ook snel bij Hunebed D13, en daar moet ik wel even zoeken. Ik sta naast het bordje, maar zie alleen maar een grote steen en een grote heuvel. Blijkt D13 dus n van de zeldzame hunebedden te zijn, waarvan de grafheuvel nog deels intact is! Pas als je op de heuvel klimt zie je het hunebed half in de heuvel begraven liggen. Heel bijzonder, maar ja, het is dan ook Hunebed nummer 13 h, met als 17 mijn nummer!

Ik kom hierna door Eext en even daarbuiten ligt het grote hunebed D14. Hier tref ik een zonderlinge man aan, type Catweazle, vergezeld van twee hondjes, waarvoor hij twee blikjes kattenvoer heeft klaarliggen (ja, heus, kattenvoer!) Hij kletst honderduit en is er heilig van overtuigd dat alles wat er over hunebedden verteld wordt klinkklare nonsens is. Volgens hem zijn het praktijkruimten van verloskundigen uit vroeger eeuwen, of vergaderplaatsen van dorpsbesturen (kleine hunebedjes voor kleine dorpen en grote hunebedden voor grote dorpen). Hij springt van de hak op de tak en ik amuseer me kostelijk, maar kap het gesprek op een gegeven moment toch maar af, ik heb nog meer hunebedden te bekijken. En we wensen elkaar een prettige dag!

Bij Eexterhalte is het einde van etappe 4 en hier kan ik even heerlijk aan de koffie, een hazelino, een latte met hazelnootsiroop en stukjes stroopwafel, njammie! Ook even lekker toiletteren, opfrissen en ik ben klaar voor etappe 5. Die ga ik niet helemaal lopen, ik hak hem bij Drouwen in tween, anders zou het helemaal een erg lange dag worden vandaag!

Er volgt nu een heel stuk zonder hunebedden, ik wandel door de bossen, over de hei en langs het water. Ik kom langs Landgoed Jahoma en ik loop rondom een grote plas in Het Gasselterveld. Overal staan prachtige bloemen te bloeien en een vlindertje blijft lang genoeg zitten om er een mooie foto van te maken. Uiteindelijk kom ik op een “keienweg” (een weg geplaveid met hele kleine keitjes, Belgische kinderkopjes zijn er niks bij) te lopen en mag die een paar kilometer volgen.

Erg zwaar lopen en ik ben dan ook blij als ik op een gegeven moment langs het Boomkroonpad kom, daar is een restaurantje bij en daar kan ik weer even rusten en aan de koffie. Uiteindelijk kom ik in de omgeving van Drouwen terecht en daar ben ik op een beetje bekend terrein van de 11Hunebeddentocht die ik hier een paar jaar geleden liep. De volgende hunebedden, D26 en verderop D19 en D20 herken ik dan ook direct. Natuurlijk zet ik ze wel uitgebreid op de foto, ook weer bij D26 met een selfie erbij!

Dan ben ik in Drouwen bij pretpark het Drouwenerzand en daar is de bushalte, waar ik de finish voor vandaag gepland heb. Ik moet behoorlijk lang wachten op de bus en als ik mensen het pretpark uit zie komen met een ijsje ga ik vragen waar ik ook zo'n lekkernij kan kopen. Kan niet, moet ik eerst entree betalen voor het hele park…… Lekker gastvrij, zeg! Nou ja, dan maar zonder ijsje. De bus is op tijd, en ik haal ook mooi m'n aansluiting in Gieten, maar bij de derde bus is het even wachten, die heeft zo'n 10 minuten vertraging.

Daarna ben ik weer snel bij Kiaatje en zoek daarna de eerste de beste eetgelegenheid op, ik heb best trek gekregen! Daarna scheur ik over de N34 (De Hunebedhighway) naar Borger en plons daar na een lange en warme dag in een heerlijk schuimbad. Tjonge, jonge, het is echt een prachtig pad en hier in Drenthe vind ik zelfs al dat onverharde niet onoverkomelijk, maar misschien zijn dit toch wat te lange etappes. Ik zal in ieder geval prima slapen vannacht!

Nou, ik heb inderdaad geslapen als een roos en als ik 's morgens wakker word moet ik me even realiseren waar ik ben! Ja, nog steeds in B&B De Trechterbeker, en voor vandaag heb ik het ontbijt iets later gevraagd, om half acht. De dag van vandaag is qua kilometers wel korter, maar omdat ik ook het Hunebedcentrum wil bezoeken, wil ik toch niet al te laat op pad.

Het ontbijt is weer prima, met deze ochtend een gebakken eitje met spek erbij (gisteren had ik een gekookt eitje). Ik geniet van een broodje met heerlijke jam en neem voor onderweg ook nog een broodje mee, daarvoor liggen zakjes klaar, er is echt aan alles gedacht, prima adresje hoor! Ik pak al m'n spulletjes in en neem dan afscheid van gastvrouw Henny en krijg tot mijn verrassing een souvenirtje mee: een door haarzelf gemaakt mini-trechterbekertje!

Dan wuif ik De Trechterbeker gedag en zet koers naar Drouwen, waar het pretpark op deze vroege maandagochtend nog uitgestorven is. Parkeerplaats genoeg dus, en dat is hier helemaal gratis. Ook vandaag ga ik direct aan de wandel en heb ik de reis met het OV voor 's middags gepland, ochtendmens als ik ben vind ik het toch fijner om vroeg te wandelen! Ik ben al gauw Drouwen uit en hoewel het bewolkt is, is het heerlijk wandelweer en loop ik te genieten van het uitzicht over de velden.

Vandaag zitten er direct in het begin van de route al een flink aantal hunebedden, eerst de “tweeling” D21 en D22, waarvan D22 het allerkleinste hunebed in Nederland is. Ik vind het wel een leukerdje en ga er weer even samen mee op de foto! Vlakbij ligt er zelfs een hunebed-drieling, de nummers D23, D24 en D25. Ik heb de hunebedden zo vroeg op de ochtend helemaal voor mij alleen, toeristen heb ik deze dagen eigenlijk helemaal niet zoveel gezien!

Na deze vijf hunebedden gaat het naar Borger, waar het allergrootste hunebed van Nederland ligt, D27. Borger is uitgeroepen (of heeft zichzelf uitgeroepen) tot hunebedhoofdstad en vlak naast dit hele grote hunebed ligt het Hunebedcentrum. Ik moet een klein beetje treuzelen, want het centrum gaat pas om 10 uur open, dus ik maak uitgebreid foto's van het grote hunebed. Zelfs een panoramaatje, want het is inderdaad een kolossaal ding. Hier zie ik trouwens ook voor het eerst een bordje “verboden op het hunebed te klimmen”. Tja, tenslotte zijn het graven h!

Dan is het 10 uur en ga ik een kijkje nemen in het Hunebedcentrum en het bijbehorende Oertijdpark. Ik mag met m'n museumkaart gratis naar binnen en bekijk eerst de tentoonstelling binnenin het gebouw. Hier is een hunebed nagebouwd zodat je ook eens een kijkje binnenin kunt nemen en er zijn verschillende tafereeltjes uit de prehistorie nagebouwd. Vervolgens wandel ik buiten het hele terrein rond en geniet van oude tijden, vooral de oude woningen vind ik prachtig en m'n camera maakt dan ook overuren!

Ik sluit mijn bezoekje aan het centrum af met een kopje koffie met een Drentse Turf met slagroom en ga dan weer verder met de tocht (ik heb de GPS in het centrum uitgezet, dus die kilometers tellen niet mee in de afstand van vandaag!) Ik loop over het Mammoetpad, wandel een stukje langs het water en steek dat bij een sluisje over. Een hobbelig pad dwars door de weilanden volgt en dan ben ik weer bij twee bekende hunebedden, D28 en D29. Vooral D29 vind ik leuk, die heeft een deksteen in de vorm van een hart!

Ik wandel verder richting Exloo, over een mix van zand-, bos- en heidepaadjes en nog zo'n vermaledijde keienweg! Ik spot onderweg al een paar paddenstoelen en zie ook de lucht langzamerhand blauw worden, de zon komt om de hoek kijken en het begint warmer te worden. Midden in het bos kom ik langs een grafheuvel en terwijl ik daar foto's aan het maken ben, maak ik een doodsmak over een geniepig boomstronkje. Gelukkig kom ik er zonder kleerscheuren vanaf……..

Hunebed D30 ligt op een veld aan de rand van het bos, inmiddels in de volle zon en ietsje verderop kom ik in Exloo. Ik ga een stukje het dorp in, op zoek naar koffie, maar een restaurantje vind ik niet. Wel het Kabouterland! Wat leuheuk, daar ben ik een keer met m'n moeder geweest tijdens een weekje vakantie in Spier, was echt even vergeten dat dat hier was. En ze hebben zowaar een stempel voor in m'n wandelboekje, een hele leuke, van een paddenstoel!

Even buiten Exloo kom ik weer langs een grote grafheuvel en dan moet ik een zandweg dwars door de weilanden op. Pfffff, afzien zeg…… In de verte staat een grote sproeier en ik wou dat ik eronder stond….. Aan het eind gaat het het bos weer in en arriveer ik bij hunebed D31, alweer een heel kleintje, maar wel weer een erg leuke. En dan volgen er weer een heleboel bos-, heide- en zandpaadjes, ik ben er inmiddels wel een beetje klaar mee……

Maar dan kom ik op een asfaltweg naar Odoorn terecht en daar is het nog even een heen en weertje naar hunebed D32. Daar puf ik in de schaduw nog even uit en ga dan op pad voor echt de allerlaatste kilometer. Bij de eerste de beste grote ijshoorn die ik langs de weg zie staan (bij bakker Joost) koop ik een heerlijk softijsje, waar ik op een beschaduwd bankje van zit te genieten. Even verderop is bij de kerk het eind van etappe 6 en de finish van vandaag.

Ik hoef vandaag niet zo lang op de bus te wachten en ik hoef ook niet over te stappen, dus ik ben snel terug bij Kiaatje. En dan natuurlijk nog de lange rit naar huis, met onderweg nog een stop om iets te eten. Ook vandaag is dus een hele lange dag geworden en ik neem me voor om het vervolg van dit pad gewoon via de etappe-indeling van het boekje te doen en geen etappes meer te combineren.

En dat vervolg zal er nu iets sneller gaan komen, de B&B in Borger is zo goed bevallen, dat ik heb bekeken of ik vanuit daar ook de volgende etappes kan doen en dat blijkt prima te gaan! Dus staat mijn derde tripje op 15 september gepland, dan wandel ik drie dagen op het pad, en kortere etappes, van zo'n 15 16 km. Dus wat later ontbijten en wat relaxtere avonden, ik heb er NU alweer zin in!

Klik op de plaatje hieronder voor de fotoverslagen.

Etappe 4/5

Etappe 5/6

Een berichtje in mijn gastenboek vind ik altijd leuk!