Het Graafschapspad
van Lochem naar Ruurlo

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Ik heb heerlijk geslapen in B&B Greet Klijnstra en ben lekker vroeg weer wakker om aan dag 2 van het Graafschapspad te beginnen. Als ik de gordijnen opendoe zie ik een blauwe hemel en een opkomend zonnetje. Omdat ik, nu ik met de auto en het OV heen en weer reis, wat meer tijd nodig heb, heb ik gevraagd om om 7 uur al te kunnen ontbijten en dat was geen probleem. De ontbijttafel is uitgebreid gedekt en ik laat het me goed smaken, onderwijl een babbeltje met Greet makend.

Dan pak ik al m'n spullen weer in, bedank Greet voor de goede zorgen (dit is geen officiële B&B, maar alleen voor wandelaars van dit pad) en vertrek in Kiaatje, die ik vandaag weer op het eindpunt neer ga zetten, in Ruurlo. Daar is parkeerplek genoeg en de trein naar Zutphen, waar ik over moet stappen terug naar Lochem, is mooi op tijd. Maar in Zutphen is het opnieuw mis: de trein die ik gepland had, valt gewoon uit! Dus maar weer koffie drinken en een half uur later opnieuw in een propvolle trein. OV en ik, het zal wel nooit een goede combi worden!

Tegen tien uur ben ik eindelijk in Lochem en kan ik op pad voor dag twee. En dat is een wereld van verschil met gisteren, alleen al door het weer, het is heerlijk zonnig! Ik steek het Twentekanaal weer over en loop door het centrum van Lochem. Daarna gaat het een stukje door het open land en langs een paar vrijstaande woonhuizen waar prachtige bloemen groeien. De markering wijst me een beschaduwd pad op het bos in, en daar moet ik zowaar even klimmen, ik ben in het natuurgebied Lochemse Berg.

En daar ben ik nog niet uit of ik ga een tweede natuurgebied binnen, dat van Kalenberg. En die “berg” is wat serieuzer dan de eerste, het is een flinke stijging en eenmaal boven is het inderdaad een beetje kaal. Wel een mooi uitzicht en aan een picknickbank die wat lager staat kan je goed zien dat je op een heuvel staat. En dus maak ik met behulp van een paaltje een paar old-skool-selfies van mezelf op de “berg”!

Dan daal ik weer af en arriveer in Barchem (de enige plaats van het hele pad, waarvan ik het plaatsnaambord niet op de foto heb kunnen zetten). Na de enerverende heenreis en het geklim op al die bergen vind ik dat ik wel wat lekkers heb verdiend en in restaurant In De Groene Jager ga ik uitgebreid aan de koffie met appelgebak, heerlijk!

Dan gaat het op naar de volgende tussenstop in Borculo over een werkelijk prachtige en afwisselende route. Boerenland wisselt af met bos, asfalt met zandwegen en het blijft stralend weer. Ik kom langs oude boerderijen en soms zelfs dwars over het erf van een boerderij, en ergens steek ik een riviertje over, de Berkel denk ik. Ik fotografeer paddenstoelen, knuffel met een boerderijpoes en kom langs de dikste fladderiep van Nederland.

Op het eind loop ik een stukje over een graspad (vandaag gelukkig wel droog gras!) langs de Berkel en dan ben ik in Borculo, waar ik op een terras aan het water weer aan de koffie ga, maar dit keer geen gebak erbij, het blijft geen feest! Als ik verder wandel door Borculo heen, kom ik langs twee watermolens en een paar schitterende oude pandjes. Ook liggen hier een paar struikelsteentjes. Kortom, mijn camera maakt weer overuren.

Verderop kom ik langs het Galgenveld, wat erg eng kinkt, maar wat gewoon een oud zwembad en een openluchttheater blijkt te zijn, en Museumboerderij Lebbenbrugge. Ik ga daar even vragen of ik met m'n museumkaart naar binnen mag, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Ik heb geen zin om voor een kort bezoekje te betalen en wandel dus weer verder, steek de Slinge over en kom weer over het erf van een boerderij. Hier moet ik vreselijk lachen om een schapenstal en een kippenren waar ik alsmaar konijnen zie! Geen grapje, kijk maar naar het foto-album!

Dan nog een laatste asfaltweggetje en dan wandel ik Ruurlo binnen. Vanwege een dorpsfeest zijn alle tuintjes daar mooi aangekleed en ik fotografeer heksen, monniken en een gigagrote spin. Het halve centrum is afgesloten voor een kermis, daar moest ik vanmorgen al voor omrijden, maar lopend kan ik er gemakkelijk langs. Bij een bakker annex ijssalon neem ik een heerlijk vanille/hazelnoot-ijsje en koop alvast wat broodjes voor vanavond.

Na de laatste metertjes naar het station hoef ik nu maar een klein stukje te rijden, want mijn B&B voor vannacht ligt ook in Ruurlo. Ik heb het snel gevonden en word gastvrij onthaald. Ik heb dit keer een kamer op zolder, twee trappen op, foei, foei, met een gedeelde badkamer een etage lager. Och, voor één nachtje vind ik dat niet zo'n probleem, al helemaal niet als blijkt dat ook hier een ligbad is!

Beneden drink ik nog een bakkie koffie met de gastvrouw en nog een andere gaste, en dan zoek ik mijn kamer weer op om mijn normale avondritueel weer af te werken en m'n spulletjes een beetje te reorganiseren. Ook nu ga ik vroeg naar bed, want ook morgen kan ik om 7 uur ontbijten en dat is wel nodig, want morgen is de langste dag van allemaal, ik schat dat het zo'n 32 kilometer gaat worden!

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag.

Vergeet mijn gastenboek niet!