Vier Groene Wissels
Opperdoes, Abbekerk, Enkhuizen, Medemblik

Klik op de plaatjes om de routes in Google Earth te bekijken
Klik
hier hier hier en hier voor een gewone uitvergroting van de plaatjes

Voor augustus had ik het plan opgevat om een route in de buurt van Hoorn, Enkhuizen en Medemblik te gaan lopen, te weten de Historische Driehoek. Deze route was eerder gelopen door Frans Leijtens en wat hij daarover te melden had, trok me wel aan. Voor de ca. 85 90 km had ik drie dagen uitgetrokken en twee maal een B&B geboekt. De bedoeling was dat ik gewoon met m'n bagage in m'n rugzak zou lopen.

Maar de week van tevoren begon ik toch mijn twijfels te krijgen. Ik was nog steeds niet 100% fit na die longontsteking, en als ik het gewicht van m'n rugzak voelde, dan leek het me niet prettig om daar zulke afstanden mee te gaan lopen. Een paar slechte nachten waarin ik heel veel gehoest heb, deden me definitief besluiten om mijn plannen te wijzigen. De B&B's waren besproken en op zo'n korte termijn afzeggen kon en wilde ik niet meer, dus mijn overnachtingen stonden vast.

En zo ging ik op internet op zoek naar een paar leuke losse routes in die omgeving. Al snel kwam ik toch weer op de bekende Groene Wissels uit, ik vond er twee in Opperdoes en Abbekerk, die samen op n dag best te lopen waren (ca. 30 km, maar dan zonder zware rugzak, moet kunnen). Verder zocht ik er eentje uit in Enkhuizen van ca. 18 km voor de tweede dag, die ik wilde combineren met een bezoek aan het Zuiderzeemuseum. En als laatste vond ik er n in Medemblik van ca. 14 km voor de laatste dag, ook deze gecombineerd met een bezoek aan een museum: het Stoommachine Museum. En niet zo'n lange afstand voor de laatste dag zodat ik ook op een redelijke tijd weer thuis kon zijn.

Bram bleef gewoon thuis, de buurvrouw zou voor hem zorgen en zo vertrok ik op woensdagochtend vol goede moed voor dit driedaags tripje. En wat heb ik het weer naar m'n zin gehad! Alles is pico bello verlopen, uitstekende logeeradressen, leuke routes, prima wandelweer, mooie omgeving en m'n museumkaart stond roodgloeiend van alle leuke musea die ik onderweg heb bezocht!

De eerste dag nog geen musea, dat zou echt een lange wandeldag worden. De omgeving was min of meer bekend, ik heb wel vaker tochten gelopen vanuit Abbekerk en beide Groene Wissels hadden als kop: Boerderijenpracht. En dat is het hier zeker, prachtige stolpboerderijen, veelal geschilderd in de mooie kleurencombinatie donkergroen en mintgroen, echt heel mooi, vind ik!

Op deze dag had ik helaas wel weinig geluk met de horeca onderweg, f ik was te vroeg, f ze waren op vakantie f ze hadden woensdag hun vrije dag! Pas op de helft van route nummer 2 kon ik aan de koffie, en daar zag ik een aanbieding staan van aardbeien met ijs en slagroom. Tijdens het wandelen durfde ik dat niet aan, maar na afloop ben ik terug gereden en heb mezelf eens lekker verwend. Het smaakte overheerlijk en was een extra pluspunt van het feit dat ik nu gewoon autovervoer had!

Deze eerste nacht logeerde ik in B&B In De Streek in Hoogkarspel, een kamer met allemaal engeltjes, een heerlijk bed en een douche met een hele grote stapel handdoeken, geweldig! Ik kon gratis koffie en thee zetten en als avondeten heb ik een pastasalade bij de Appie gehaald en die op een overdekt zitje in de grote tuin opgegeten. Ik heb heerlijk, compleet als een blok, geslapen en het ontbijt de volgende dag was uit de kunst, voldoende om ook een lunchpakketje te maken.

De tweede dag stond Enkhuizen dus op het programma en de start heb ik zo uitgekiend dat ik Enkhuizen zo'n beetje op de helft van de route aan zou doen. Het weer was deze dag niet al te best, wel lekker om te wandelen, maar zwaar bewolkt en grijs. Geen zonnige foto's dus! Het Zuiderzeemuseum vond ik geweldig, ik heb heerlijk rond lopen dwalen door het openlucht gedeelte, het binnengedeelte bewaar ik voor een volgende keer.

Wel ben ik aansluitend nog even in het Scheepjes-in-Flessen Museum en in het Museum van de Enkhuizer Almanak geweest. Allebei erg leuk om even te bekijken, alleen jammer dat ik in het gebouw van de Almanak niet mocht fotograferen. Wel heb ik daar gelezen dat de oudst bewaarde pagina's uit een almanak gevonden zijn in het Behouden Huys op Nova Zembla. Geweldig zoiets, zulk soort dingen, daar hou ik van!

Na Enkhuizen nog een stukje verder naar de finish, waar ik een lekker softijsje heb gedeeld met een brutaal vragend kauwtje. Daarna naar m'n tweede B&B in Onderdijk, “Dirosa” genaamd. Daar werd ik met een briefje welkom geheten, ik had kamer “Bordeaux” en had ik gisteren engeltjes, vandaag stond in het teken van koeien! Ook dit was een prima kamer, met een eigen zitje buiten waar je uitzicht had op de paarden van een manege. Jammer dat het na al die weken droogte juist nu regende…….

Maar ik heb heerlijk zitten relaxen, wat broodjes gegeten, beetje TV gekeken en natuurlijk mijn sociale media bijgewerkt. Ook hier ruim voldoende handdoeken, een fijne douche en een uitstekend bed, waarin ik van een prima nachtrust heb genoten. En de volgende ochtend een heerlijk ontbijt, met versgebakken broodjes. Ik vond dat ik het allemaal weer prima uitgezocht heb voor deze dagen!

De derde dag had het mooiste weer van de drie, volop zon, vriendelijke witte wolken en een lekker briesje. De route was prachtig, vooral de stukken door natuurgebied de Groote Vliet en langs het IJsselmeer heb ik volop lopen genieten. Heel leuk was ook de ontmoeting met twee markeerders van twee LAW's (Het Zuiderzeepad en Het Groot Frieslandpad), we hebben gezellig staan praten over wat we zoal wandelen, hebben gewandeld en nog willen wandelen. Drie zielen, n passie!

Het Stoommachine Museum vond ik erg interessant, de medewerkers waren heel enthousiast en wilden met veel plezier van alles uitleggen en vertellen, maar omdat de technische achtergrond bij mij ontbreekt, raak ik meestal al gauw de draad kwijt. Geeft niet, alleen al het bekijken van al die ingewikkelde machines vind ik leuk! En ze hadden lekker (en betaalbaar) appelgebak bij de koffie.

Verder heb ik ook nog het Kasteel Radboud bezocht, maar dat vond ik een beetje tegenvallen en bijna aan het eind van de route kwam ik langs het Bakkerij Museum en dat was weer wel helemaal geweldig, vooral omdat er ook gewoon een bakkerij bij is en je constant de geur van versgebakken koekjes en broodjes om je heen hebt hangen! Heel veel oude spullen in dit museumpje, heel erg nostalgisch.

Direct daarna was ik bij de finish voor vandaag en daarmee zat dit driedaags tripje er weer op. De terugreis ging vlot, er waren geen files en rond 6 uur was ik weer terug thuis en kon ik een luid miauwende Bram in de armen sluiten. Om eerlijk te zijn vind ik deze manier van wandelen toch wel leuker dan het rondsjouwen met al je bagage bij je, dus voor het Graafschapspad dat in september op het programma staat ga ik ook proberen om gewoon m'n bagage met de auto heen en weer te brengen. Ben tenslotte ook geen 20 meer……..

Klik op de plaatje hieronder voor de fotoverslagen.

Opperdoes

Abbekerk

Enkhuizen

Medemblik

Vergeet mijn gastenboek niet!