De 4Daagse van Nijmegen
2018

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Na de 100ste 4Daagse heb ik een jaartje overgeslagen, maar dit jaar had ik weer eens zin om gek te doen en dus heb ik, tot verrassing van velen, ingeschreven voor de 102de! Net als twee jaar geleden heb ik een hotel in Arnhem naast het station geboekt (dit jaar een ander hotel met een kamer mèt airco en vroeg ontbijt voor wandelaars) en treinde ik 4 dagen heen en weer.

Dat de 30 km lopers nu ook vroege en late start hebben was nieuw voor mij, evenals het systeem van “gladiool" en “wandelschoen". Maar dat verliep allemaal heel vlot, en ik was blij met mijn late-vroege-late-vroege start. Fijn op de lange woensdag vroeg starten en op de vrijdag zodat je vroeg aan de intocht kan beginnen.

Wel zag ik behoorlijk tegen de warmte op, er werden iedere dag toch wel temperaturen van zo'n 27 à 28 graden voorspeld en eigenlijk vind ik alles boven de 23 al te warm! Op de aanmeldingsdag heb ik dan ook niet zo lang op de Wedren rondgehangen, net lang genoeg om veel RWV'ers en W4W'ers te begroeten en om het gecoache event van Carola te bezoeken.

Na een prima nachtrust in een koele kamer stond ik dan op dinsdag 27 juli weer aan de start van 's werelds grootste wandelfestijn. Voor mij de eerste keer dat ik de route “andersom" liep en ik moet zeggen dat dat prima bevallen is! Heerlijk om nu 's morgens in de koelte over de dijk te lopen!

De warmte viel me eigenlijk best mee, ik heb het alleen moeilijk gehad op de terugweg op de brug. Warmte gecombineerd met een lange gestadige klim, niet echt mijn ding! Deze dag was ik dan ook later binnen dan alle andere dagen, maar dat was twee jaar geleden ook zo, en nu was ik een stuk sneller dan toen. Al mijn trainen heeft duidelijk vruchten afgeworpen!

Na afloop ben ik alweer snel naar m'n koele hotelkamer gevlucht en heb in Arnhem een hapje gegeten. Dat heb ik deze dagen afwisselend bij de MacDonalds en de Subway gedaan, niet supergezond, maar ach, thuis eet ik wel altijd gezond, dus voor die paar dagen is dat niet zo erg! Nog een lekkere Latte in de lounge van het hotel en daarna van een welverdiende nachtrust genieten.

De tweede dag is traditioneel de langste dag met z'n bijna 34 km, maar ik vind het altijd wel een heel leuke dag! Waar de meesten Groesbeek erg leuk vinden, heb ik een zwak voor Wijchen en ook dit jaar vond ik de doorkomst daar geweldig! Ook de lange weg daarna naar Beuningen en Weurt is wel fijn, veel schaduw! Maar na Weurt komt er een heel vervelend stuk, zonder schaduw en erg saai, daar zat ik er wel even doorheen, maar een praatje met Astrid van de RWV beurde me weer op!

De doorkomst door Nijmegen met Roze Woensdag was zoals altijd chaotisch, maar dit keer vond ik het wel supergezellig. Ik was ook nog mooi op tijd, alles liep nog goed door, ik hoorde dat er later geen doorkomen meer aan was! En daarna was ik snel terug bij de Wedren en kon ik m'n startkaart voor dag 3 ophalen. Ik heb wel even aan een paar mensen gevraagd, maar kon niemand vinden om m'n late start te ruilen voor een vroege. Ach, zo erg vind ik dat late starten nou ook weer niet!

Na weer een snelle maaltijd en een Latte in het hotel (ze weten het inmiddels al van die Latte ) heb ik weer van een prima nachtrust genoten en stond ik op donderdag weer fris en fruitig aan de start. Wel de dag waar ik het meest tegen op heb gezien, heuvels wandelen met mijn COPD gaat niet echt lekker, maar dat heb ik wel goed geoefend op de sportschool. Ik heb er dus wel vertrouwen in! De 2e, 3e en 4e dag beginnen allemaal met hetzelfde stuk route en ik loop al gauw weer te genieten van wat het publiek allemaal verzonnen heeft om ons te amuseren!

Rusten doe ik deze 4Daagse wanneer het me uitkomt, ik heb dit keer geen verzorging van de RET genomen. Wel strijk ik iedere dag neer in “De Oase", bemensd door de W4W'ers Eric, aka Auto Gaat Sneller, en Carla. Zo ook vandaag, na het heerlijk stille en koele stuk van Mook naar Groesbeek staat de Oase na de eerste heuvel op de Zevenheuvelenweg, pal tegenover de Canadese Begraafplaats, waar ik natuurlijk ook even een kijkje neem. Het is goed vertoeven in de Oase en altijd leuk om daar vele bekenden te zien!

Zo kan ik goed uitgerust aan het tweede stuk over de heuvels beginnen en dat ging boven verwachting goed. Tempo terug naar slak, af en toe van het uitzicht genieten en toen was ik al in Berg en Dal! Nog even een korte stop bij Elly en haar zus Joke, die iedere dag langs de route zitten en dan op naar de finish van dag 3. Nog eentje en het zit er weer op! Op de Wedren kan ik alvast mijn wandelboekje laten stempelen, hoef ik dat morgen niet in de drukte te doen. Nog even een drankje en dan weer richting Arnhem.

Daar pak ik alvast de meeste van m'n spullen in en zet ze in de auto, morgen vertrek ik na het lopen gelijk naar huis. Een tas met de laatste spulletjes kan ik in het hotel afgeven om 's middags op te halen. En zo duik ik voor de laatste keer m'n koele bedje in! Dit hotel (Best Western Haarhuis) was weliswaar wat duurder dan dat van twee jaar geleden, maar de airco en het prima ontbijt ('s morgens vanaf 2 uur!) maakten dat helemaal goed!

Vandaag had ik weer vroege start en na een laatste kopje koffie op de Wedren was ik om 10 voor 7 door de start heen. Eigenlijk is deze dag voor de 30 maar een korte tocht van 22 km en daarna begin je al zo'n beetje aan de intocht. Het was net als de andere dagen behoorlijk warm en ik was echt blij met alle verkoeling waar het publiek voor zorgde! Van tuinslangen tot heuse sproei-installaties, ik vond het allemaal heerlijk! En kinderen hadden helemaal de week van hun leven, ze mochten met waterpistolen iedereen natspuiten, zonder boze commentaren!

Op deze 4e dag ook weer één van m'n favoriete stukjes: de dijk naar Linden! Prachtig hoe je die hele stoet wandelaars over de dijk ziet kronkelen! Na Linden splitst de 30 af en gaat linea recta via Heumen naar Mook. We missen dus etappeplaats Cuijk en de pontonbrug, het enige jammer van de 30km, vind ik. Maar goed, Heumen is ook gezellig en daarna ben je in mum van tijd in Mook, waar ik voor de laatste keer neerstrijk in De Oase. Heerlijk bakkie koffie en natuurlijk bedank ik Eric en Carla voor de goede zorgen deze week!

En dan kan ik aan de intocht beginnen, het is nog lekker vroeg, dus ik kan prima doorlopen en we hebben het publiek hier nog helemaal voor onszelf. Ik geniet van de gezelligheid, ga voor de laatste maal free hugs halen en ga nog ergens op de foto met een disco boy. Bij de ziekenhuizen liggen zelfs patiënten in bed buiten en natuurlijk wens ik die van harte beterschap! Ik zie nog een paar bekenden langs de kant, ik lach naar de fotograaf en dan ben ik zo'n beetje bij de tribunes. Op de allerlaatste tribune zitten Elly en Joke en die wuiven me de laatste meters op. En dan wandel ik onder het finishdoek door en zit de 102de en mijn 15e 4Daagse erop!

Afmelden, beloning in ontvangst nemen en dan even wachten op Henk, die late start had en niet zo ver achter me loopt. Als hij ook binnen is gaan we samen even op de foto (Henk met beloning nummer 37, verschil moet er zijn!) en dan besluit ik om maar direct te vertrekken. Vier dagen in deze warmte, drukte en herrie is wel de limiet voor mij, hoewel ik er dit keer niet zoveel last van heb gehad.

En waar ik de hele week geen enkel probleem met de NS heb ondervonden, is er nu een sein- en wisselstoring tussen Arnhem en Nijmegen. De trein heeft een half uur vertraging en onderweg staan we ook nog een paar keer stil. En zo wordt het toch vrij laat voor ik in Kiaatje kan stappen en ik neem dan ook bij het hotel nog maar een heerlijke ijskoffie met slagroom.

Onderweg heb ik wat last van files en ik ben te laat thuis om de intocht nog op TV te kunnen zien. Maar dat is eigenlijk niet zo erg, voor dit jaar heb ik wel weer voldoende 4Daagse gehad! Het was een prachtige week, vol gezelligheid, mooi weer, nèt niet te warm en prima logies. Volgend jaar weer? Wie weet, ik wil nu wel nummer 17 ooit halen natuurlijk………

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag.

Vergeet mijn gastenboek niet!