Paal 83 en De Vink
in Rozenburg

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Woensdag is eigenlijk wel een dag waarop ik het leuk vind om een kort tochtje te doen. Maar voor deze woensdag, de 22e, hadden ze voor 's morgens niet zulk goed weer voorspeld. Maar 's middags zou de zon gaan schijnen! En dus besloot ik een tochtje in Rozenburg zelf te gaan lopen en zocht als doel de nieuwe uitkijktoren op de Landtong uit: Paal 83. Deze had ik al eerder beklommen, maar toen was ik er met de auto naar toe gereden. Op de terugweg kan ik dan de "oude" uitkijktoren De Vink aandoen.

Ik heb de route heel gemakkelijk gehouden, gewoon het lange rechte fietspad langs het Calandkanaal, met achter m'n rug de Calandbrug en vooruitkijkend naar Kraanschip Thialf, dat aangemeerd ligt aan de Landtong. Er staat een onwijze boel woei vandaag, maar die heb ik op dit stuk lekker in de rug. Maar dat belooft wat voor de terugweg straks natuurlijk. Aan het eind van het fietspad volg ik verder de weg en na ca. 5 km ben ik dan bij de nieuwe uitkijktoren.

Ik persoonlijk vind het een bijzonder mooie toren, als basis is een grote meerpaal gebruikt en daaromheen wentelen drie trappen naar een groot rond plateau op zo'n 22 meter hoogte. Ik maak eerst wat fotootjes van een informatiebord dat beneden bij de parkeerplaats staat en begin dan manmoedig de toren te beklimmen. Halverwege hou ik even halt voor een fotomomentje, maar al snel ben ik helemaal boven.

Ik geniet van het uitzicht en bekijk de informatieborden die op het plateau zijn aangebracht. Ook de schaduw van de toren op de grond is erg mooi. Wel staat er hierboven nog meer wind dan beneden, een selfie die ik maak, toont dan ook een compleet verwaaide Daan, hahaha! Ik maak een praatje met een paar medebezoekers en dan daal ik weer af naar de begane grond. Ik ga nog niet direct terug, maar wandel nog een stukje verder over de Noordzeeweg, tot aan de picknickplaats.

Daar geniet ik van een korte bankjesrust, dat kan net een beetje uit de wind, en eet een crackertje en drink een wickietje. In de tussentijd passeert er een schip en de verte zie ik de imposante Maeslantkering. Best een fotogeniek plekje hier. Dan ga ik aan de andere kant van de Landtong terug, ik loop hier langs de Nieuwe Waterweg (die hier eigenlijk Het Scheur heet). Ik neem dit keer niet het pad over de begrazingsweide, maar blijf gewoon het fietspad langs het water volgen.

Langs de aanlegplaats van de watertaxi kom ik uiteindelijk aan bij het grote gebouw van EIC (Educatief Informatie Centrum Mainport Rotterdam) en daar staat uitkijktoren nummer twee. Jaja, waarin een klein dorp groot kan zijn hè! Dit is een al wat oudere toren, hij is in 2014 geopend, bij de aanleg van het Calandpark. Maar ik vind het iedere keer toch weer de moeite waard om even naar boven te klimmen. Deze toren heet “de Vink”, naar een boerderij die hier vroeger stond.

Als ik weer beneden ben zie ik dat de zon inmiddels behoorlijk aan het zakken is, ja, dat heb je als je pas in de middag op pad gaat! Het geeft een heel apart licht op het water, en zeker als er aan de overkant een groot flatgebouw staat waar de zon in de ramen weerkaatst. Ik loop er geweldig van te genieten en m'n camera maakt natuurlijk weer overuren, ik zou bijna vergeten dat ik hier pal tegen de wind in loop te tornen!

Eigenlijk had ik een bakkie willen gaan doen in De Veerheuvel bij de pont, maar helaas, die is gesloten en dus loop ik van daar linea recta door een klein hoekje van het dorp naar huis. Als ik thuis ben staat GPS stil op 13 kilometer en een beetje, echt een leuk wandelingetje geweest, ben heerlijk uitgewaaid. En het is echt voor herhaling vatbaar, je kan er ook best variatie in brengen door een volgende keer door de Groengordel, het Calandpark en over de Begrazingsweide te lopen, keus genoeg in ons mooie Rozenburg!

Klik op het plaatje hieronder voor de foto's.

Vergeet mijn gastenboek niet!