De Trainingstocht voor de Vierdaagse
in Rotterdam

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Zoals ik mezelf beloofd had vorig weekend, heb ik afgelopen week doordeweeks niet gewandeld. Nu hielp het ook wel mee dat het wel erg slecht weer was. Het leek opeens wel herfst, mt bijbehorende regen en storm! Maar zo richting het weekend werden de berichten toch weer wat gunstiger en dat was maar goed ook, want voor zaterdag stond de Trainingstocht voor de Vierdaagse van m'n eigenste kluppie de RWV op het programma!

Altijd een mooie tocht en natuurlijk ook altijd hartstikke gezellig, omdat je er zo ontzettend veel bekenden ziet! Normaal gesproken haal ik altijd Suze op om mee naar het startbureau te gaan, maar die was helaas ziek en zo toog ik in m'n eentje richting Ommoord. Daar bleek de toegangsweg naar het startbureau opgebroken en we werden middels gele borden zigzaggend door de wijk via een alternatieve weg gestuurd. BramBram blf roepen dat ik om moest keren…….

Ondanks dat ik behoorlijk vroeg was, was het al gezellig druk in het startbureau, maar niet zo druk dat ik lang moest wachten. Uiteindelijk bleken er 335 wandelaars te zijn geweest en eigenlijk valt dat aantal een beetje tegen. Maar er was dit weekend ook wel heel veel concurrentie in de naaste omgeving. Nadat Gijs de 35, 45 en 55 kilometers had weggespeecht, stond daar opeens mijn broer Henk naast me! Leuk, even samen op de foto, hij gaat voor de 35 km en ik voor de 25.

Als ik op pad ga blijkt dat het gelukkig nog niet zo heel erg warm is. Er is vrij veel bewolking en daar ben ik helemaal niet rouwig om, want ls het zonnetje door de wolken komt, dan voel je dat direct. Maar het grootste deel van de ochtend houden de wolken de overhand en blijft het een perfect wandelweertje, met ook een lekker fris windje erbij.

Het parcours is bekend, het eerste deel lopen we richting het Prinsemolenpad, we passeren molen De Vier Winden en gaan over een bruggetje bij het Boterdorpse Verlaat. Daar zie je de Prinsemolen al in de verte staan en vanaf het Prinsemolenpad heb je prachtig uitzicht op de Bergse Voorplas. Aan het eind gaat het de Berg en Broekse Brug over en dan verder langs het water richting het Wilgenplaspark waar de eerste verzorgingspost is.

Ariaan, Annemiek, Tamara en Gijs zijn hier druk bezig met koffie en soep te maken en ik neem een kopje tomatensoep. Heerlijk hoor, maar jemig, wat is die soep heet! Eerst maar even een beetje facebooken, het mobiele toilet bezoeken en dan ng is die soep heet! Maar och, ik loop vandaag de kortste van lange afstanden, dus ik heb de tijd aan mezelf, ik maak er een rustig tochtje van! Na een foto-momentje vertrek ik weer, op naar de volgende rust!

Die zit al na ca. 4 km, bij honkbalvereniging de Saints, maar dit stukje heb ik niet echt lekker gelopen. M'n pufje raakte uitgewerkt en iedere keer als het door de zon wat warmer werd, had dat gelijk een terugslag op m'n ademhaling. Ik heb zelfs een paar keer stil moeten staan om op adem te komen en dat vond ik niet echt leuk, balen dat ik dus blijkbaar al geen 12,5 km (de helft van de tocht dus) meer met een pufje kan doen…….

Bij de rust aangekomen, neem ik een lekker kopje koffie en ga buiten aan een grote picknicktafel zitten. Ook hier bekenden, net als ik arriveer gaan Bert, Kees, Aart, Cees en Martin weer weg, even later komen Corina en Aletta bij me aan de tafel zitten en als ik weer op het punt van weggaan sta, komt ook Hansje nog aangelopen. De koffie smaakt me prima en na weer een pufje te hebben genomen, ga ik weer op pad voor het volgende stuk.

En dat gaat een stuk beter, die pufjes doen wonderen en ik kan weer lekker doorwandelen. We gaan nu het lage Bergse Bos in en hoewel bos niet m'n favoriete omgeving is, vind ik het vandaag wel lekker koel. In het bos kronkelen we aardig heen en weer, op de track van m'n GPS kan je dat later ook duidelijk zien. Als we het bos weer uitkomen volgt de klim naar de top van de hooggelegen golfbaan De Hooge Rotterdamsche, altijd een stevige kuitenbijter.

Weer beneden word ik ingehaald door Henk en later ook door Veronica, Marjolein en Caroline. We komen elkaar allemaal weer tegen bij de rust bij Natuurcentrum Rotta. Daar zijn Lilian, Astrid, Gonnie en Paul druk bezig met een heerlijke vruchtenbowl voor ons te maken en dat laten we ons goed smaken natuurlijk! Er zijn nog meer bekenden hier, Truus en Hansje en ook medewerker Gerrit komt even buurten.

Fijn dat je hier binnen bij het natuurcentrum even naar het toilet kunt, ik maak er dankbaar gebruik van en koop gelijk een foldertje van een route: Naar de oorsprong van de Rotte. Dat is een fietsroute, hij kost 50 cent en het lijkt me leuk om die eens te wandelen. Dan ga ik op pad voor de laatste 5 kilometertjes, met eventueel nog een onderbreking bij de kinderboerderij.

Het is inmiddels helemaal zonnig geworden en het vage plan om de skiheuvel in m'n route mee te nemen verdwijnt naarmate het warmer wordt. Niet dit keer, ik houd het bij de officile route! En dat laatste stuk is ook prachtig, we volgen min of meer de Rotte en hebben mooie uitzichten richting het water. Bij de kinderboerderij blijken er geen ijsjes te krijgen te zijn, potdorie en daar had ik juist zo'n trek in!

Ik wandel dus maar gelijk verder en word ook op het laatste stuk nog getrakteerd op mooie vergezichten. In een weiland staan twee aardige paardjes en verderop zwemmen twee hoentjes met hun kroost. Dan komen we weer in de bewoonde wereld en lopen over een leuk bloemenpad langs hoge flats. Nog een laatste houtsnipperpaadje en dan gaat het richting finish.

In het startbureau meld ik me af en neem ik een heerlijk perenijsje, kom ik wat dat betreft toch nog aan m'n trekken. Ik praat nog een beetje na met Nico, Veronica, Marjolein en Caroline, en met de startbureaubemanning, die bestond uit Sabine, Karin, Katrien en Julia, en 's morgens met nog een paar mensen erbij! Fijn dat al die medewerkers vandaag weer voor ons klaar stonden en er een prachtige dag voor ons van hebben gemaakt, en daarbij mag ik natuurlijk ook de pijlers niet vergeten: het was weer perfect te volgen! Bedankt allemaal!!!

Klik op het plaatje hieronder voor de foto's.

Vergeet mijn gastenboek niet!