De Vliegende Hollandertocht

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

En dan is het weer september, en komen er weer wat meer leuke tochten in het LWP te staan. Ik had eigenlijk gedacht om de Krekentocht in Ouwerkerk te gaan lopen, maar daar was ik al tweemaal geweest en ook tijdens het lopen van het Watersnoodpad ben ik daar veel in de buurt geweest. En toen zag ik nog een tocht in Zeeland staan: de Vliegende Hollandertocht in Terneuzen! Terneuzen is vrij onbekend gebied voor mij, ik ben er vroeger weleens op familiebezoek geweest, maar ik had er nog nooit gewandeld.

Tijd dus om dat maar eens te gaan doen. Alleen wel jammer dat ik er tweemaal de dure Westerscheldetunnel voor door moet, maar een blik op de website van de organiserende vereniging, wsv Zelden Rust, leert me dat dit een tocht is die op Belgische leest is geschoeid en dat betekent een laag inschrijfgeld en goedkope consumpties. Nou, dan moet die tunnel maar voor een keertje kunnen, hoor!

Starten mag al vanaf 8 uur en ik ga dus weer lekker bijtijds op pad. BramBram stuurt me over de snelweg, via Steenbergen, dat is qua kilometers wel langer, maar ook sneller. Prima, dan kan ik vanmiddag via Zierikzee terugrijden, dan heb ik tweemaal een ander ritje. Altijd leuk! Ik ben mooi op tijd in Terneuzen, schrijf me in en koop een sticker voor m'n wandelboekje. Ook laat ik alvast stempelen, kan ik dat vanmiddag niet meer vergeten!

Een routebeschrijving krijg je hier niet mee, er hangt een plattegrond van de route in het startbureau en verder loop je op de pijlen. Gelukkig blijkt er prima gepijld te zijn, want zoals al gezegd: ik ben hier echt onbekend! Uit het rustenoverzicht blijkt dat er drie rusten zijn op de 25 km, waarbij de tweede rust op de helft is en weer in het startbureau zit. We lopen dus eigenlijk 2 lussen van beide ca. 13 km.

Dan ga ik op pad en al gauw blijkt dat het eerste stuk zowat helemaal door de haven en het industriegebied gaat. Niet echt m'n favoriete omgeving en ik hoop maar dat het tweede deel wat interessanter wordt! Het weer aarzelt nog een beetje tussen uitbundige zonneschijn en een dicht wolkendek, voorlopig lijkt dat laatste te winnen. De temperatuur is wel prima.

Bij de eerste rust op ca. 6,5 km wissel ik mijn eerste bonnetje in voor een kopje koffie en ga daar lekker mee aan een picknicktafel buiten zitten. M'n superdunne jasje wat ik voor de ochtendkoelte nog had aangedaan, kan nu wel uit en gaat in de rugzak. Dan ga ik vol goede moed aan het tweede stuk beginnen en kijk, dit ziet er al veel leuker uit, we lopen een heel stuk langs de Otheensche Kreek en we gaan een paar maal over een graspaadje.

Maar dan komt er helaas een behoorlijk lang stuk door woonwijken om bij de tweede rust (in het startbureau dus) te komen. Ook bij deze tweede rust ga ik aan de koffie en werk m'n sociale media even bij. Dan ga ik op pad voor het derde stukje en ik baal als een stekker als het erop lijkt dat we weer de industrie in gestuurd worden. Maar kijk, dan komen we opeens langs de èchte haven te lopen, waar allemaal schepen afgemeerd liggen.

Ik heb wel iets met de binnenvaart en loopt te genieten van het uitzicht op het water en de schepen. De zon lijkt nu ook definitief aan de winnende hand, m'n foto's worden een stuk zonniger zo! Aan het eind van de haven gaan we de oude binnenstad van Terneuzen in en ja, oude binnenstadjes, daar ben ik gek op! Leuke straatjes, mooie muurschilderingen en zowaar een heleboel aandacht voor de Vliegende Hollander, waar de tocht naar vernoemd is.

Op het marktplein zie ik opeens allemaal dames en heren in oude klederdracht lopen, dat ziet er geweldig mooi uit en ze hebben geen enkel bezwaar als ik ze op de foto zet. Ze poseren zelfs even leuk voor een fruitkraampje als ik ze dat vraag. Het blijkt dat ze hier met hun koor zijn ter ere van de Vliegende Hollander feestdag. Gezellig hoor, dit derde stuk maakt, samen met het stuk langs de Otheensche Kreek, het saaie eerste deel meer dan goed!

Vlak voor de derde rust lopen we nog een prachtig stuk langs de Westerschelde, wat een heerlijk uitzicht en een prachtige wolkenlucht inmiddels. Wel duurt het vrij lang voor ik bij de rust ben, er blijkt toch wel een kilometertje verschil in de opgegeven afstand te zitten. Ook bij deze rust neem ik weer een kopje koffie, en ik ga met m'n paarse shirtje van de Sallandse Vierdaagse zelf even op de foto.

En dan de laatste kilometers, ook nu lopen we een heel stuk langs de Otheensche Kreek, waar veel roeiers op het water zijn en we komen nog langs een klein jachthaventje, waar wederom een Vliegende Hollander ligt. Ik heb eigenlijk nooit geweten dat de Vliegende Hollander uit Terneuzen kwam, zo zie je maar weer, al wandelend leer je steeds weer bij!

Nog even doorbijten op een taai stukje woonwijken (het is inmiddels ook behoorlijk warm geworden, niks voor mij) en dan ben ik weer terug bij het startbureau. Afmelden hoeft niet, maar ik ga nog wel een stempeltje op m'n controlekaart halen, leuk om in m'n wandelboekje erbij te plakken! Ik moet natuurlijk nog een lange rit naar huis maken, dus ik neem nog een koud drankje voor ik Kiaatje weer opzoek. Zoals ik al van plan was, rijd ik op de terugweg over de eilanden. Alles gaat vlot en ik ben mooi op tijd thuis. Best een leuke dag geweest!

Klik op het plaatje hieronder voor de foto's.

Vergeet mijn gastenboek niet!