Langs de wijnvelden in het Ahrdal

Dag 1
Rondwandeling Bad Neuenahr

Dag 2
Bad Neuenahr - Altenahr

Dag 3
Altenahr - Bad Neuenahr

Klik op de plaatjes om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier, hier en hier voor een gewone uitvergroting van de plaatjes

In februari bezocht ik samen met Elly de Wandelbeurs. We zijn toen ook even wezen buurten bij de stand van Van Paridon Wandelreizen. Ikzelf had daarvan al een paar keer een tweedaags tripje gemaakt en ons wandelreisje naar het Sauerland van verleden jaar hadden we ook bij hen geboekt. Tijd dus om even in persoon kennis te gaan maken. We maakten een gezellig babbeltje en vroegen gelijk of ze niet nog een leuk, kort tripje voor dit jaar hadden. Zij raadden ons toen een driedaags reisje langs de wijnvelden in het Ahrdal aan.

Thuisgekomen hebben we ons in dit reisje verdiept en wat we lazen sprak ons wel aan. Eén dag om er naartoe te reizen (een relaxte dag, want het is maar ca. 300 km rijden), dan drie overnachtingen en ook drie dagen wandelen, waarna je na de derde wandeldag direct weer terug naar huis rijdt. De eerste wandeldag is een rondwandeling, waarna je weer in hetzelfde hotel terugkomt en daar dus voor de tweede keer overnacht. De tweede wandeldag is een lijnwandeling langs de Ahr, dan kom je in het tweede hotel voor de derde overnachting. Uiteraard wordt je bagage voor je vervoerd. En dan de derde wandeldag loop je weer terug naar het eerste hotel, waar de auto en de bagage staan te wachten.

We hebben de reis al vrij snel geboekt, maar in februari lijkt augustus nog zo'n eind weg…….. Eerst nog Normandië, dan de IML-tocht in Zwitserland, daarna de 4Daagse van Nijmegen en dan pas het Ahrdal! Maar zoals iedereen weet, de tijd vliegt en voor we het wisten was het augustus. De routebeschrijving, de vouchers, de bagagelabels en de tracks voor in de GPS waren binnen, de reis was betaald, we hoefden er alleen nog maar van te gaan genieten!

En dat hebben we volop gedaan! De heenreis ging zonder problemen, we hoefden dit keer uiteraard niet te tanken, maar een kopje koffie onderweg hebben we natuurlijk wel genomen, en ja, natuurlijk met iets lekkers erbij, we zijn op vakantie! In Bad Neuenahr was het hotel snel gevonden, Kiaatje kon zolang gestald worden op een riante parkeerplaats en wijzelf kregen een mooie ruime kamer met…….. nummer 17!

Omdat het niet zo'n lange autoreis was geweest, hadden we tijd zat om Bad Neuenahr een beetje te verkennen, ik kocht een lief souvenir-engeltje, we bezochten een mooie kerk en we dronken ergens een lekker kopje thee. Helaas was deze eerste dag een beetje somber weer, in de auto hadden we vaak tegen de ruitenwissers aan zitten kijken, maar voor de wandeldagen werd veel beter weer voorspeld, zelfs heel erg warm op de tweede dag! In het hotel hebben we heerlijk gedineerd (we hebben deze reis halfpension met lunchpakketten) en daarna zijn we niet al te laat naar bed gegaan voor de eerste wandeldag.

En dat was een prachtige wandeling! We begonnen met een beetje miezerregen, maar het werd al snel droog en daarna hebben we geen regen meer gehad. Wel bleef het (zwaar)bewolkt, pas op het eind van de middag kwam af en toe de zon erdoor. Op het begin van de dag volgden we een heel stuk het riviertje de Ahr en was het parcours dus redelijk vlak, maar nadat we door het eerste dorpje waren gekomen moesten we serieus gaan klimmen. We gingen de Landskrone op, met halverwege een mooi kapelletje en op de top een ruïne. Op de top zaten we op 270 meter hoogte, prachtig uitzicht, dat wel!

Nadat we weer waren afgedaald, liepen we eerst door maisvelden en kwamen weer door een klein dorpje. Toen gingen we de heuvels met de wijnvelden in, dat was natuurlijk wel steeds stijgen en dalen, maar niet meer zo hoog als vanmorgen. Na verloop van tijd kwamen we in Bad Bodendorf en daar konden we bij een bakkerij annex cafeetje lekker aan de koffie met een werkelijk GIGANTISCH stuk taart erbij!

Op het vervolg van de route kwamen we nog langs een oorlogskerkhof en even verderop arriveerden we weer bij de Ahr. Een klein stukje hetzelfde als vanmorgen, daarna gingen we aan de andere kant verder. Bij een pad stond een hek dat het niet begaanbaar zou zijn, maar daar was wel een doorgang, we hebben het dus maar gegokt en zie, alles was prima te doen! Na nog een bankjesrust in een park waren we weer terug bij het hotel, waar we heerlijk gedoucht en daarna gegeten hebben. Niet al te laat naar bed, want de tweede wandeldag is de langste van de drie!

De volgende ochtend moest de bagage natuurlijk klaar gezet worden voor vervoer, voor één nachtje maar, dus alles wat we niet meer nodig dachten te hebben lieten we achter in Kiaatje. Na een heerlijk ontbijt gingen we op pad in een zonovergoten Bad Neuenahr. Wat ziet alles er toch veel vrolijker uit hè, als er een zonnetje schijnt! Dit keer volgden we de Ahr de andere kant op, het eerste stuk heerlijk in de schaduw van grote bomen. Al na een uurtje komen we door het eerste dorpje, Ahrweiler, en dat is werkelijk schitterend! Een prachtige toegangspoort, mooie vakwerkhuisjes, gezellige winkeltjes en een beeld van een kerkplein. Jammer dat we hier zo vroeg al waren, het zou ideaal geweest zijn voor een koffiestop!

Na Ahrweiler was het weer klimmen geblazen, via een haarspeldbochtenweg (gelukkig in de schaduw) liepen we naar boven, bordjes vertelden ons dat hier de Römervilla stond. Eenmaal voorbij deze villa bleek dat al dat klimmen niet voor niets was geweest. Wat een geWELdig uitzicht hadden we vanaf hier! We hebben om de haverklap stil gestaan, niet alleen om op adem te komen, maar ook om foto's te maken van het panorama van wijnhellingen.

Er zaten hier heel veel hagedisjes, waarvan we er eentje zelfs heel mooi op de foto kregen, een voorbijgangster maakte een foto van ons saampjes en een eindje verderop zijn we zelfs nog een uitkijktorentje opgeklommen. Wel was het inmiddels ontzettend warm geworden. De wijnhellingen liggen (natuurlijk) in de volle zon en er waren maar weinig schaduwplekjes te vinden. We zagen in de diepte wel dorpjes liggen, maar we bleven nog een heel stuk op hoogte, hoewel we vaak een stuk daalden, waarna we later weer omhoog moesten. Met koffie hadden we wat minder geluk vandaag, één restaurantje was gesloten, de volgende stond te koop en de derde puilde uit, omdat het inmiddels lunchtijd was geworden. We hebben uiteindelijk ons lunchpakket soldaat gemaakt in de schaduw van een grote kerk in Dernau, zittend op een muurtje!

Gelukkig kwam hierna een heel stuk pad door een wat bossig gedeelte en konden we even genieten van wat schaduw. Ook liepen we ergens echt dwars door de wijnranken heen en moesten we zelfs een stukje over de rotsen klimmen. Gevarieerd parcours hoor! Nadat we het dorpje Rech links hadden laten liggen kwamen we dan toch eindelijk bij een restaurantje, waar we heerlijk in de schaduw konden zitten en van koffie en nog een koud drankje konden genieten. Elly nam er nog een punt bij, maar daar had ik met die warmte echt geen trek in!

Vanaf hier was het nog maar 5 km en we dachten dat we min of meer langs de Ahr zouden lopen, maar niets was minder waar! We liepen over een continue stijgende bosweg, wel lekker in de schaduw, maar doodvermoeiend. Op een gegeven moment zaten we op 310 meter hoogte, nog hoger dan gisteren! Uiteindelijk kwamen we bij een burcht uit, maar het was inmiddels behoorlijk laat geworden en we hadden geen van beiden puf meer om de burcht uitgebreid te gaan bezoeken. Via een steile afdaling bereikten we hierna ons hotel in Altenahr. Onze kamer hier is iets eenvoudiger dan in het vorige hotel en we worden verrast door de mededeling dat er vanavond een festival is met luide muziek 200 meter van onze hotelkamer vandaan……..

Enfin, we hebben van een prima diner genoten, een beetje in het dorpje rondgewandeld, bij het festival gekeken en geluisterd naar de inderdaad harde muziek en toen hebben we nog een bakkie koffie gedaan op ons balkon. Tja, en toen het dilemma hè! Deur open vanwege de warmte, of deur dicht vanwege de muziek? Het was met recht kiezen tussen twee kwaden en we hebben uiteindelijk maar een kort nachtrustje gehad.

En zo is de laatste dag alweer aangebroken. We konden om 7 uur al ontbijten en besloten dit ook maar te doen, want het zou vandaag weer erg warm worden! Bagage weer klaargezet en op pad voor dag 3. Dat begon weer met een heel stuk langs de Ahr, heerlijk in de schaduw en met prachtige uitzichten over het water. We waren lekker op weg, maar kwamen abrupt tot stilstand toen er een brug over de Ahr verdwenen bleek te zijn. Die is weggeslagen tijdens hoogwater…….

Als je het rustige riviertje van deze dagen bekijkt kan je je haast niet voorstellen dat het hier woest genoeg kan worden om een brug te vernielen, maar het is blijkbaar nog niet zolang geleden toch gebeurd! We proberen om op “onze” oever verder te wandelen, maar daar is natuurlijk geen pad meer en het wordt gevaarlijk steil. Op de kaart en op de GPS zie ik dat teruglopen toch de beste optie is, we wandelen hier in een soort lus, en terug bij het dorpje Altenahr kunnen we die lus kortsluiten. Terug dus maar, niet leuk, maar gelukkig is het wel een mooi stuk route! Als we bijna terug zijn kunnen we nog een paar andere wandelaars waarschuwen en zoeken we met z'n allen naar waar we de route weer op kunnen pikken en dat is gelukkig snel gevonden. Qua afstand valt het allemaal wel mee, ik denk dat het iets meer dan een kilometer scheelt.

We blijven vandaag wat vlakker lopen dan gisteren, we volgen een heel stuk de Ahr, lopen op een modderig pad vlak langs een spoorlijn en net als we aan dat vlakke parcours zijn gewend, worden we toch weer de heuvels in gestuurd en hebben opeens weer uitzicht op de wijnvelden. We zien zelfs plekjes aan de andere kant van de rivier waar we gisteren gelopen hebben! Het plaatsje Rech, dat we gisteren voorbij liepen, doen we nu wel aan. Ik ga met twee beelden van beren op de foto, we bekijken een kerkje en drinken Kaffee mit Küchen, dit keer wel op een normale afstand van ca. 10 km. Na een prachtig bospad langs de rivier verlaten we de Ahrwanderweg die we vandaag steeds volgden en komen terecht op de Ahrsteig, en wat het woord al doet vermoeden: ja hoor, klimmen en dalen!

Aan het eind van dit pad maken we even een ommetje naar het Ursulinenklooster Calvariënberg en beklimmen heel wat trappen om het klooster en de bijbehorende kerk even te bekijken. Tijdens het beklimmen van de heuvel en die trappen kom je langs zuilen die de Kruisweg afbeelden en dit eindigt bij een kruisbeeld, waar niet alleen Christus hangt, maar ook de twee moordenaars aan zijn zijden. Bijzonder, dit heb ik eigenlijk nog nooit gezien! Natuurlijk bekijken we ook de kerk even en genieten van het uitzicht vanuit het klooster.

Ietsje verderop nemen we een laatste bankjesrust en dan is het nog maar 4 km. Maar ze gunnen ons geen rustige 4 kilometers, nee, er wordt ons nog een stevig klimmetje voorgeschoteld, alsmede een graspad met zulk lang gras, dat we er continu in vast blijven hangen. Vermoeiend hoor! Maar dan zijn we dan toch terug in Bad Neuenahr en lopen linea recta naar een ijssalon die we daar de eerste dag al hadden ontdekt. Met twee gigantische ijscoupes (Elly amaretto en Daan after eight) vieren we de afloop van ons zoveelste wandelreisje, het is weer geweldig geweest!

De terugreis gaat ook prima, we hebben één kleine file gehad en het valt ons op dat het langs de weg die we rijden maar dun gezaaid is met tankstations en koffietentjes. Maar toch lukt het om Kiaatje te drinken te geven en wijzelf eten nog een hapje in een wegrestaurant bij De Meern. In een prachtige zonsondergang rijden we tenslotte de laatste kilometers, eerst naar Zoetermeer en dan naar Rozenburg. Het zit er weer op, wanneer gaan we weer?

Klik op de plaatjes hieronder voor de foto's.

Let op: de foto's staan in nieuwe albums, om de bijschriften te kunnen lezen klik op de eerste foto en daarna even op de i rechtsbovenin!
Daarna met de pijltjestoetsen rechts naast de foto's doorbladeren, de tekst staat dan steeds rechts van de foto's.

Vergeet mijn gastenboek niet!