De Dijkentocht in Wageningen

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Al heel lang staat de Dijkentocht in Wageningen op m'n verlanglijstje, maar ieder jaar kwam er iets tussen. Dan weer was het weer te slecht, of viel het samen met iets anders dat toch even nèt iets leuker en beter bereikbaar was, want Wageningen is natuurlijk niet naast de deur! Maar ja, het woord "dijken" heeft nou eenmaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij, dus dit jaar zou het er dan eindelijk van komen!

Vroeg weg natuurlijk, heel vroeg, want er mocht al om 8 uur gestart worden. En omdat ik van plan was om 30 km te gaan lopen, wilde ik ook niet veel later dan die 8 uur op pad gaan. Zo snel loop ik tegenwoordig niet meer! De hele rit in het donker gereden en ook toen ik in Wageningen arriveerde was het nog donker. De start vinden was een verhaal apart, midden in een woonwijk zei BramBram pardoes: bestemming bereikt……. En ik zag alleen maar huizen……

Gelukkig mochten de wandelaars blijkbaar al eerder op pad want ik zag al diverse mensen bewapend met een routebeschrijving op pad gaan. Even navragen leerde dat het startbureau inderdaad midden tussen die huizen lag, via een smal steegje bereikte je een soort wijkgebouwtje en daar was het! Het gebouwtje deed me een beetje denken aan ons goeie ouwe "Trefpunt" in Bijdorp!

Toen ik de deur binnenging werd ik bijna ondersteboven gelopen door Dick van der Tang en ook in het startbureau zeg ik diverse RWV-ers, waaronder Margriet, Sandra en Bertus. Hoe ver je ook weg gaat, je komt ze ook overal tegen hè? Ik schrijf snel in, strooi wat folders en visitekaartjes rond, bezoek nog even het toilet en dan ga ik (nog steeds in het halfduister) op pad.

De routebeschrijving van de 30 km bestaat uit een eenzijdig bedrukt A-viertje, met veel witruimte en dat betekent natuurlijk heerlijk lange stukken, ik denk dat de Dijkentocht z'n naam veel eer aan gaat doen! Ik zie ook op de routebeschrijving dat we twee maal met een pontje de Neder-Rijn oversteken en dat er maar twee rusten in de hele route zitten, de eerste keer op 13 km en de tweede keer op 22 km.

We gaan eerst via wat straten Wageningen uit, een stukje vals plat omhoog en daarna een heerlijk lange afdaling richting het water van de Neder-Rijn. Prachtige uitzichten over het land en het water in de verte, ik vind het alleen jammer wat er zoveel bomen voor staan, fotograferen van het uitzicht is best lastig! Na deze afdaling komen we al gauw bij de Veerdam en die volgend komen we vanzelf bij het Lexkesveer.

Ik heb mazzel, want de pont ligt al startklaar, de wandelaar voor mij en ikzelf kunnen nog net mee en dan varen we al. Ik ben dol op pontjes en maak dan ook enthousiast de nodige foto's, ook van m'n medewandelaars op de pont. Een Gelders vlaggetje wappert als een bezetene in de toch wel stevige wind, maar drie maal is scheepsrecht, de derde foto is nog best leuk geworden. Ja, zo vaak loop ik niet in Gelderland, dus dat vlaggetje moest er wel op……., dan maar bewogen!

En dan aan de overkant van het water gaat de tocht pas echt z'n naam alle eer aan doen, het lint(je) wandelaars voor me zie ik over de dijk kronkelen! Ik loop te genieten van het landschap om me heen en kan daar ook gerust naar kijken, want ik hoef niet op m'n voeten te letten: prachtig strak asfalt om op te lopen! Het enige wat ik wel jammer vind is dat het vandaag weer zo'n grijze dag is, wat zal dit mooi zijn onder een strakblauwe hemel met een zonnetje erin!

We lopen hier eigenlijk een klein lusje (de 40 iets langer dan de 30 en de 20), want na verloop van tijd zijn we, na een ommetje door Randwijk, weer bijna terug bij de pont. En vandaar gaan we kilometers lang de dijk langs de Neder-Rijn volgen, tot we in Opheusden zijn. Van Randwijk tot Opheusden, leuke bijkomstigheid is dat mijn plaatsnaambordenverzameling weer aardig groeit vandaag, want beide borden had ik nog niet, evenmin als Wageningen!

Vlak voor ik bij de rust ben gaat heel even de zon schijnen en kan ik net even twee zonnige fotootjes maken, voor de rest zijn m'n foto's helaas een beetje somber vandaag. De rust zit vlakbij de tweede pont van vandaag, het Opheusdense Veer, in het Veerhuis. Mooie rustgelegenheid en na 13 km heb ik echt wel trek in een bakkie! Ik laat het me dan ook goed smaken.

Na de rust gaan de 15 en 20 km route gelijk met het pontje terug naar de overkant, maar de 30 en de 40 gaan nog een lusje maken. De 40 een iets langere lus dan de 30, maar beide routes komen weer terug bij deze rust voor de oversteek. Ook in de 40 km route zitten dus maar twee rusten! Terwijl ik aan de lus bezig ben, gaat het nota bene nog regenen ook, dat hadden ze niet voorspeld! Gelukkig regent het niet zo heel hard en kan ik volstaan met het opzetten van m'n plu, tot groot vermaak van een paar schapen.

Als ik op het verste punt van de lus ben en dus terug richting de rust ga, komen we op een stuk dijk terecht, dat weliswaar wel verhard is, maar toch ook heel erg modderig. En het ene veerooster na het andere, brrrrrr, wat heb ik toch een hekel aan die dingen! Gelukkig kan ik hier wel genieten van een prachtig uitzicht, de zon is met de regen achter de wolken verdwenen maar kleurt de lucht nog wel rood in de verte. Samen met een molen zorgt dat voor een schitterend plaatje!

Dan ben ik weer terug bij de rust en geniet nogmaals van een lekker kopje koffie en maak een praatje met een paar medewandelaars. De regen is inmiddels ook weer opgehouden, dus de plu kan terug in de rugzak en dan ga ik ook op pad voor het laatste stuk van ca. 8 km. Eerst even wachten op het pontje, maar gelukkig vaart deze (anders dan de pont bij ons in Rozenburg) continu heen en weer. Het duurt dan ook niet lang of ik kan aan boord.

En dan aan de andere kant van het water weer terug naar Wageningen natuurlijk. Dat is eigenlijk één lange weg, de Grebbedijk. Ik persoonlijk vind een tocht over al die dijken heerlijk, maar ik kan me indenken dat er mensen zijn die dit gruwelijk saai vinden. Maar zoals ik al zeg, ik niet! Ik geniet van iedere kilometer en vind het bijna jammer dat ik terug ben in Wageningen! Daar komen we nog langs de haven waar een schip ligt met de leuke naam "Andere Boeg" en aan het eind van de dijk gaan we de stad weer in.

Nog even een paar straten, langs een school waar vroeger het vak "teekenen" werd gegeven en dan zijn we weer terug bij het gebouwtje van wsv Semper Avanti. Afmelden, stempeltje halen en toch nog maar even een bakkie doen, want het is natuurlijk weer een lange weg terug. Ik drink de koffie in gezelschap van Dick en Jos, die ook net terug zijn van hun 40 km en bedank dan de organisatie voor een geweldige tocht. Het is vast niet voor het laatst dat ik hier gelopen heb, want ik heb het heel erg naar m'n zin gehad!

Klik op het plaatje hieronder voor de foto's.

Vergeet mijn gastenboek niet!