Stadswandeling Tallinn
Hoofdstad van Estland

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Na de uitgebreide stadswandeling in Riga heb ik mijn reis door de Baltische Staten voortgezet met een reisdag. Daarbij stak ik de grens met Estland over en eigenlijk voelde ik me in Estland direct thuis! Het land ziet er veel frisser uit, de gebouwen zijn beter onderhouden en de wegen zijn in vergelijking met Litouwen en Letland pico bello. Ik vind Estland veel weg hebben van Finland, zelfs de taal, en omdat ik vaak in Finland ben geweest snap ik veel meer van het Ests dan van het Lets of Litouws.

Ik kwam eind van de middag aan in Tallinn en het vinden van het hotel leverde dit keer de nodige problemen op. BramBram loodste me keurig door de stad heen, maar vlakbij het hotel raakte hij het spoor bijster en kwam ik in de knoop te zitten. Na een aanvaring met een zr onvriendelijke wegwerker, ben ik een taxistandplaats opgereden en heb daar aan de aanwezige chauffeurs gevraagd naar het hotel. En natuurlijk wisten die me prima de weg te wijzen, het hotel was zo'n 200 meter verderop……, hahaha!

M'n kamer bevond zich op de zevende verdieping, brrrrrrrrrr, ik heb het niet zo op liften en deze was wel heel speciaal want de buitenkant was van glas, zodat je met wijds uitzicht op Tallinn naar boven zoefde. Heel speciaal en na een paar keer raakte ik er wel aan gewend, maar die eerste keer vond ik het maar zozo.

Het uitzicht op m'n hotelkamer was prachtig, ik keek rechtstreeks op het oude ommuurde stadsdeel van Tallinn. Ik kreeg direct al zin om die stad te gaan verkennen en zou ook wel voor een avondwandelingetje op pad gegaan zijn, maar helaas regende het dat het goot, die avond. Dus geen ommetje, maar een uitgebreide koffie in het hotel, ik had erg laat geluncht dus in een complete maaltijd had ik geen trek meer.

Alvast m'n spullen voor de volgende dag klaargezet en hier was het water uit de kraan weer een stuk beter te drinken dan in Riga. De flesjes water die ik uit voorzorg had gekocht, waren nu dus niet nodig. Ik heb m'n reisjournaal bijgewerkt en ben toen lekker vroeg in bed gekropen, met het reisboekje over Tallinn erbij. Morgen stadswandelen!

En kijk eens aan, als ik de volgende morgen wakker word en de gordijnen open schuif lacht een stralend zonnetje me vanuit een strakblauwe hemel toe! Gauw wakker worden, douchen, aankleden en hup naar het ontbijt. In de ontbijtzaal wordt m'n kamernummer afgecheckt en dan kan ik aanvallen. Ze hebben hier heerlijke koffie en verse, warme broodjes, dus ik laat het me goed smaken.

Dan haal ik m'n rugzak op en gewapend met een plattegrond, en m'n GPS natuurlijk, ga ik op pad. Anders dan in Riga zit ik hier in een mum van tijd in de oude stad, en dat is een wereld van verschil met Riga! Misschien is een vergelijking niet helemaal eerlijk omdat ik hier direct in het centrum zit, en dus geen kilometers aanloopstuk hoef te lopen, maar ik vind alles er hier veel vrolijker en frisser uitzien dan daar.

Natuurlijk zijn hier ook oude gebouwen, die afgebladderd zijn, maar het ziet er hier niet zo troosteloos uit, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar de sfeer komt veel gemoedelijker op me over. Misschien komt het ook wel doordat ze hier in de oude stad veel meer gewend zijn aan toeristen, overal lopen hele groepen toeristen achter een gids aan en de souvenirwinkels zijn gewoonweg niet te tellen!

Ik vind de stad wel een beetje weg hebben van Thorn, maar dan niet in het wit, maar in zachte pasteltinten. Gooi er de gezellige terrasjes van Valkenburg in en zet er een kasteel la Bentheim neer en je hebt Tallinn! Ik heb uren rond lopen dwalen, de leukste straatjes doorgewandeld, ik ben een oude apotheek wezen bekijken en heb vanaf de heuvel Toompea uitgekeken over de stad en over de Baai van Tallinn (onderdeel van de Finse Golf).

Op Toompea staat ook de Alexander Nevskikathedraal en met een bezoek aan deze kathedraal loste ik een oude belofte aan mezelf in. Ooit was ik met Rob per boot onderweg van Helsinki naar Rostock en toen hadden we een tussenstop in Tallinn. Daar hebben we een paar uur in de haven gelegen, maar we mochten niet van boord. In de verte zagen we de prachtige kathedraal, en toen heb ik mezelf beloofd dat ik die ooit zou gaan bezoeken. Wel, dat was nu dus, alleen jammer dat Rob het niet meegemaakt heeft!

Wat ik ook een heel bijzondere ervaring vond was een bezoekje aan de middeleeuwse Olde Hansa, een combinatie van een winkel en een restaurant. Daar waande ik me echt in de middeleeuwen, al het personeel liep in gepaste kledij rond, de aankleding van de zaak was schitterend, de koopwaar leek middeleeuws en er werd muziek gespeeld die ook niet echt van deze tijd was.

In een straatje dat zo weggelopen leek uit een Harry Potterboek had ik nog een heel leuke ontmoeting met een aantal geocachers, we waren met z'n vijven op zoek naar dezelfde cache. Haha, andere mensen was het waarschijnlijk niet eens opgevallen, maar als je als cacher iemand met een GPS in z'n handen heel sneaky achter oude stenen ziet gluren, dan weet je wel hoe laat het is…… De Finse onder ons vond de cache en we hebben natuurlijk allemaal meegedeeld in de eer en het logboek getekend!

Verder was het vandaag prachtig mooi weer en dat zorgde er ook voor dat de stad een veel vrolijker indruk maakte dan Riga. Ik ben vandaag dan ook zoveel mogelijk buiten gebleven, heb wel een paar kerken even van binnen bekeken, maar heb toch zoveel mogelijk van de zon genoten. Ik heb wel de stadswallen beklommen en daar via een soort galerij rondgewandeld en van het uitzicht over de dakenzee genoten.

En als bijzonder souvenir ben ik zomaar spontaan een fotowinkeltje ingelopen en heb foto's van mezelf in middeleeuwse kleding laten maken. Dat vond ik z passen bij deze stad! Het zijn hele leuke foto's geworden en eentje vind ik zelfs zo leuk dat ik hem thuis op heel groot formaat op aluminium heb laten printen om op de overloop op te hangen.

Ik heb nog ergens een hapje gegeten en een ijsje gegeten en pas toen de zon steeds lager kwam te staan en de straatjes langzamerhand in schaduwen gehuld werden, ben ik terug gewandeld naar m'n hotel. En ik weet zeker dat ik nog lang niet alles gezien heb van deze stad, ik geloof ook niet dat een dag daar genoeg voor is, wie weet ga ik nog wel een keer terug!

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag.

Vergeet mijn gastenboek niet!