Wandelvakantie Tsjechië 2014
Dag 1 - De heenreis en de avond bij het hotel

Onze wandelvakantie in Tsjechië begint met vertrek op zondag 24 augustus, maar voor mij begint de reis al op de zaterdag daarvoor. In verband met het vroege tijdstip waarop we zondag willen vertrekken logeer ik een nachtje bij Elly en Jan. Dus knuffel ik 's avonds rond een uur of zes Bram gedag en sluit secuur het huis af. Bram blijft dit keer thuis, de buren zorgen voor hem.

Na een lekkere maaltijd en een gezellige avond, duiken we niet al te laat ons bedje in, de wekker loopt om kwart over vier af, want we willen om 5 uur vertrekken! Mooi op tijd zijn we wakker en werken (een beetje tegen heug en meug op dit onzalige tijdstip) een ontbijtje naar binnen. Spullen in de auto, een laatste check of we alles hebben, knuffeltjes voor Jessy en Bowie, kusje voor Jan en we zijn op weg!

Natuurlijk is het nog hartstikke donker buiten en de eerste tijd regent het ook nog een beetje. Maar we hebben goede moed, de weersvoorspellingen voor Tsjechië waren best goed. De reis gaat lekker vlot en al snel rijden we Duitsland binnen. Na zo'n 350 kilometer hebben we allebei wel trek in koffie met wat lekkers erbij, dus nemen we een stop bij een Tankstelle.

Hoewel de tank van Kiaatje nog niet leeg is besluit ik toch ook maar om te tanken, volgens mij is het sneller om koffie en tanken te combineren, dan twee maal een stop te maken. In het restaurant maak ik met de zelfontspanner een fotootje van ons samen en we schieten in de lach als er natuurlijk net iemand langs loopt! De tweede foto is wel goed, en je ziet de grijns nog op ons gezicht.

Verder maar weer en wederom zo'n 350 kilometer verder nemen we weer een koffie- en tankstop. Nu hoeven we verder niet meer te tanken tot aan onze bestemming en dan kunnen we mooi op de terugweg vlak voor we Tsjechië weer uit gaan nog een keer tanken, daar is benzine namelijk zo'n 30 cent goedkoper dan hier! We merken wel dat we nu in het oude Oost-Duitsland beland zijn, we zien een Trabantje met de DDR-sticker erop rijden!

We gaan Dresden voorbij en komen dan bij de Duits-Poolse grens, om een heel klein hoekje van Polen te doorkruisen. Voor ons beiden een historisch moment, want we zijn geen van beiden ooit in Polen geweest! Van tevoren heb ik een cache opgezocht die precies in dit hoekje ligt en BramBram loodst ons er feilloos heen. De cache laat zich snel vinden en zo heb ik weer een land aan m'n lijstje toegevoegd!

Nadat we een "wij-fie" hebben gemaakt op een Drielandenpunt, arriveren we al snel aan de Pools-Tsjechische grens (alweer een historisch moment natuurlijk) en daar wisselen we geld en kopen een autowegvignet. Dat laatste kost niet veel (ca. 12 euro), maar als je het niet hebt en je wordt gesnapt, dan krijg je een forse boete.

Tsjechië bevalt ons direct, prachtig landschap, zeker nu met het zonnetje erop en ook de wegen zijn goed berijdbaar. We komen door een paar stadjes (met grauwe of juist felgeschilderde flats) en dorpjes, zien de ruïne van een burcht bovenop een berg en tot onze verrassing moeten we zelfs ergens dwars door een kermis rijden! We liggen in een deuk, want we zouden vanuit de auto zo aan het touwtje-trekken kunnen!

Dan arriveren we in Horni Brusnice, waar ons eerste hotel is, en ook hier laat BramBram zich niet kennen, maar loodst ons bij wijze van spreken tot aan de voordeur. Er is een grote parkeerplaats met ruimte genoeg en we besluiten de bagage nog even in de auto te laten en ons eerst aan te gaan melden. We krijgen de sleutel van onze kamer, die is op de eerste verdieping, dus we hoeven niet al teveel trappen op te sjouwen met onze bagage. Die is inderdaad vrij snel naar boven gebracht en we installeren ons voor de eerste twee nachten. We moeten wel lachen om de vloer, die is van hout en kraakt op een verschrikkelijke manier. Lastig om zonder overlast voor elkaar 's nachts naar het toilet te gaan!

We gaan weer naar beneden om een hapje te eten en ontdekken dat er in de eetzaal een hele groep Nederlanders zit. Ook de eigenaars van het hotel zijn Nederlanders en die komen even langs om kennis te maken. Het duurt erg lang voor onze maaltijd eindelijk op tafel staat, maar het smaakt allemaal wel verrukkelijk. Ik heb iets van "het vuur van de berggeest", hartstikke heet en Elly heeft een traditioneel Tsjechisch gerecht.

Na nog een kopje koffie en een wandelingetje in de directe omgeving van het hotel, besluiten we om maar lekker bijtijds naar bed te gaan, morgen hebben we weliswaar niet zo'n heel lange wandeling voor de boeg, maar we willen toch vroeg opstaan om veel aan onze dagen te hebben! De eerste dag van onze vakantie is prima verlopen en we hebben zin in het vervolg!

Klik op het plaatje hieronder voor de foto's.

Vergeet mijn gastenboek niet!