Het Krijtlandpad

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Eén van de tochten die nog steeds op m'n verlanglijstje stond, was het Krijtlandpad. Al een aantal jaren geleden had ik het boekje gekocht, maar tot op heden was er nog steeds niks van gekomen. Ergens in mei heb ik de knoop doorgehakt en de laatste week van juli bestempeld als "Krijtlandpadweek"! De route is in totaal ca. 90 km, en ik besloot die in 5 stukken te gaan lopen.

Dat betekent vier overnachtingen en met de routebeschrijving in de hand ben ik gaan zoeken en vond leuke hotelletjes en B&B's in respectievelijk Eijsden, Slenaken, Vaals en Valkenburg. De eerste en de laatste dag zouden wat kortere afstanden zijn, ca. 15 km, de dagen daartussen wat langer, met als uitschieter de dag van Vaals naar Valkenburg, die zou ca. 27 km worden.

Ik besloot deze keer om niet op zoek te gaan naar bagagevervoer, maar gewoon m'n grote rugzak mee te nemen. Tenslotte is het hoogzomer en dan heb je veel minder mee te sjouwen dan in andere jaargetijden. M'n tweedaagse Dodendraadroute heb ik gebruikt om te kijken hoe het ging met dat gewicht op m'n rug. En dat was best te doen, als ik maar de rugzak zo economisch mogelijk in zou pakken.

Dat betekende wel dat ik dit keer m'n I-pad niet mee zou nemen. Samen met beschermhoes weegt dat ding toch bijna een kilo en dat tikt behoorlijk aan. Uiteindelijk woog m'n rugzak (inclusief drinkvoorraad) ca. 6,5 kg en in de loop van de dagen is gebleken dat dat nog net te doen is. En ik had best goed gepakt, want ik heb niks gemist en eigenlijk ook niks overbodigs bij me gehad. Het enige wat ik niet gebruikt heb, zijn m'n regenjasje en de regenhoes voor m'n rugzak. Maar ja, in Nederland 5 dagen op pad gaan zònder regenkleding is ook de goden verzoeken!

M'n belevenissen heb ik heel ouderwets opgeschreven in een klein notitieboekje en zijn derhalve wat korter dan normaal. Daarnaast heb ik (natuurlijk) een heel uitgebreid fotoverslag gemaakt. Onder de korte beschrijving van iedere dag staat een link naar het foto-album van die dag. Veel lees- en kijkplezier gewenst!

Dag 1 Van Maastricht naar Eijsden Nou, dan gaat het grote avontuur beginnen! Niet zo heel vroeg op, want vrij reizen met de trein mag door de week pas na 9 uur. Rond 10 over 8 geef ik Bram een laatste knuffel en vertrek richting de pont. Poeh, die rugzak is toch best zwaar, maar ik weet uit ervaring dat je daar vrij snel aan went.

Om 10 over half 9 heb ik de pont en iets voor 9 uur ben ik bij station Maassluis. Ik wacht netjes tot het na negenen is, maar van anderen hoor ik dat je om 5 voor 9 al in mag checken. Ik heb een prima reis, heerlijk in de 1e klas, alles rijdt op tijd en alle aansluitingen kloppen. Iets na twaalven ben ik in Maastricht. Terwijl Klein Duimpje naar satellieten zoekt, neem ik op een terrasje koffie met iets lekkers erbij. Ik ben er klaar voor!

Vandaag is het een kort stuk, alleen maar naar Eijsden. De route loopt grotendeels langs de Maas en is soms verhard en soms onverhard. Helaas zijn onderweg alle cafés die ik tegenkom dicht! Daar snap ik nou niks van, prachtig weer, vakantietijd, willen die mensen geen geld verdienen? In Oost-Maarland is bij het café wel een groot beschaduwd terras en daar neem ik toch een vrij lange rust. FF afkoelen!

Het laatste stukje naar Eijsden is het echt heel heet en ik sta vaak even stil op een schaduwplekje om af te koelen. Rond 4 uur ben ik in Eijsden en daar is dan wel een heerlijk terras aan het water. Alle tafeltjes zijn bezet, maar een meneer die ook alleen is, vind het helemaal niet erg dat ik even bij hem kom zitten. Zo, ff een ijs- en ijskoude icetea!

Hierna ben ik snel bij het hotel en heb daar een prachtige grote kamer met ligbad, nespresso-apparaat en grootbeeld TV. Er staat zelfs een ventilator! Lekker in een lauw bad liggen dobberen, een pizza gegeten en daarna een avondwandelingetje gemaakt. Zonsondergang aan de Maas en Kasteel Eijsden in avondlicht. Bij een ijssalon een heerlijk ijsje (hazelnoot en vanille) gekocht en toen langzaam naar het hotel teruggewandeld. Zal best slapen vannacht!

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag van dag 1.

Dag 2 Van Eijsden naar Slenaken Eerst heerlijk ontbeten met lekkere verse broodjes, een klein lunchpakketje klaarmaken was ook geen probleem. Rugzak gepakt, afgerekend en op pad voor dag 2. En dat was serieuzere koek dan gisteren. Behoorlijk klimmen en dalen! Het was hartstikke warm, maar gelukkig stond er wel een lekker windje.

In het begin schoot ik nog wel op, maar hoe later (en dus hoe warmer) het werd, hoe meer m'n tempo inkakte. Ook al omdat er vandaag meer cafés open waren. Ik heb tweemaal heel uitgebreid op een beschaduwd terras gezeten. Vandaag ook een paar medewandelaars op het Krijtlandpad getroffen. Twee die ook het hele pad lopen en een aantal "dagjeslopers".

Veel vlaggen halfstok zien hangen in verband met de nationale dag van rouw voor de slachtoffers van de vliegramp met de MH17. Om 4 uur was er een minuut stilte en toen liep ik net heel hoog in de heuvels met zicht op de kerktoren van Slenaken. Om 10 voor 4 begon die te luiden en op een bankje daar heb ik stilte gehouden, bijzonder plekje.

Rond half 5 was ik in m'n hotel en daar heb ik een heel klein kamertje, type scheepshut. Gelukkig heb ik wel een ventilator kunnen regelen! In het dorp heb ik een patatje gegeten en daarna de lange rouwstoet op TV gekeken. Na een avondwandelingetje op het terras van het hotel koffie gedronken en m'n verslag van vandaag geschreven. Vroeg naar bed, want ik heb kunnen regelen dat ik morgen vroeg ontbijt.

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag van dag 2.

Dag 3 Van Slenaken naar Vaals Heel slecht geslapen, de kamer was erg warm en de ventilator maakte zoveel herrie dat ik hem uit heb gezet. Toch vroeg op natuurlijk, want ik mocht vroeg ontbijten. Het ontbijt was prima, met eieren met gezichtjes erop geschilderd. Afgerekend en gauw op pad, zoveel mogelijk in de koelte lopen!

De tocht begon met een onwijze klim Slenaken uit. Was echt een beetje erg, zo direct na het ontbijt! En zo bleef het de hele dag, heel veel klimmen, brekebenige afdalingen en prachtige uitzichten. Heel veel in het bos gelopen en hoewel ik geen bosliefhebber ben, vond ik dat met dit weer niet erg, lekker schaduw en koelte!

Twee keer heerlijk koffie gedronken en ontelbare bankjesrusten ingelast. Was echt een heftige dag! Hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, was natuurlijk de beklimming van de Vaalserberg naar het Drielandenpunt en het hoogste punt van Nederland.

Ik was daar rond 4 uur en toen kwam er net een onweersbui vanuit Duitsland ons land binnendrijven. Vanaf de uitzichttoren (nog 40 meter hoger en die heb ik natuurlijk ook nog beklommen) had je daar een prachtig uitzicht op. Toch stond ik daar niet helemaal op m'n gemak, en achteraf vind ik het nog steeds heel vreemd dat je daar gewoon naar boven mocht met een naderende onweersbui!

Hierna maar gauw afgedaald naar Vaals, voor de bui los zou barsten, en naar m'n B&B. Daar werd ik heel gastvrij ontvangen met een groot stuk aardbeienvlaai en net toen ik binnen was begon het te regenen! Mazzel dus! Ik heb hier een prachtige luxe kamer met heel vriendelijke eigenaren die zelfs een opladertje voor m'n phone hebben geregeld, want die had ik in Slenaken laten liggen … sukkel ...

Gewapend met een pluutje ben ik in Vaals nog een hamburgertje wezen eten en heb daar nog een avondwandelingetje aan vastgeplakt, want de regen was alweer opgehouden. In m'n kamer nog een bakkie gedaan en even het nieuws gekeken. Nu gauw bedje toe, morgen een lange (de langste!) dag.

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag van dag 3.

Dag 4 Van Vaals naar Valkenburg Zo, wat heb ik geweldig geslapen vannacht! Echt als een blok beton en toen de phone afliep, had ik echt geen idee waar ik was! Niet veel later werd ik verblijd met een werkelijk superdeluxe ontbijt, niet normaal, de tafel was afgeladen vol! Moeilijk om een keus te maken, maar ik heb m'n best gedaan om het alle eer aan te doen.

Om 8 uur op pad voor de langste etappe van allemaal: ruim 25 km. Na de regen en de onweersbuien van gisteren scheen nu de zon weer volop, maar het was gelukkig wel een stuk frisser geworden. De route van vandaag was schitterend! Veel door de open velden en vaak liep ik heel hoog met een fantastisch uitzicht over de heuvels en dalen. Na al dat bos van gisteren was dit een verademing!

Tweemaal een koffiestop genomen in Nijswiller (daar was ik ook in januari tijdens m'n tweedaags uitje in Limburg) en Wittem. Van het ontbijt had ik een lunchpakketje meegenomen en dat heb ik op een bankje verorberd. Want bankjes stonden er veel vandaag en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Toch heb ik de route van deze dag (inclusief de klim de Gulperberg op) als de mooiste van allemaal ervaren!

Uiteindelijk bleek de route bijna 27 km te zijn, en dat bleek voor mij in deze heuvels, met die warmte èn die zware rugzak, net een tikkie teveel te zijn. Was echt blij dat ik in Valkenburg was, en dat m'n hotel vooraan in Valkenburg zat en ik dus niet dat hele stadje meer door hoefde.

Ik heb een kleine kamer in een sjiek hotel, gelukkig is de douche wel erg lekker! Daarna heb ik lekker een hapje gegeten in Valkenburg en koffie en een frisje op een terrasje gedronken. Nadat het wat afgekoeld was heb ik nog wat rondgewandeld en daarna bedje toe. Morgen alweer de laatste dag!

Klik op het plaatje hieronder voor het fotoverslag van dag 4.

Dag 5 Van Valkenburg naar Maastricht Erg slecht geslapen vannacht. Ik bleek een kamer naast een soort afvoerbuis te hebben en het leek wel alsof het water van iedere wc en iedere douche in het hotel langs mijn kamer naar beneden stroomde. Gelukkig hoefde ik niet zo erg vroeg op, kort dagje vandaag!

Vanuit de hooggelegen ontbijtzaal keek je uit over Valkenburg en geen zon vandaag, maar mist! Het ontbijt was prima en na het uitchecken gauw op pad. In Valkenburg ging de route eerst nog naar de Wilhelminatoren omhoog en weer naar beneden, daarna liep ik langs de Geul Valkenburg uit.

En hoewel de route kort was, zaten er toch nog een paar pittige stukjes in, een klim naar Berg en Terblijt en later bij een mergelgroeve ook nog een heel geniepig steil stukje. En toen de zon eenmaal doorkwam werd het gelijk weer zinderend warm, met een hoge vochtigheidsgraad. Koffie heb ik niet veel gedronken vandaag, één gepland cafeetjes was dicht en zo kon ik pas in Amby aan de koffie. Als afsluiter van deze tocht heb ik er warm appelgebak, ijs en slagroom bijgenomen. Was erg lekker!

Het laatste stuk kon me niet zo bekoren, een saaie weg door Maastricht, en toen was ik weer terug bij het station. Als ik alle dagafstanden bij elkaar optel kom ik op een totaal van 94 mooie, warme en heuvelachtige kilometers! Het was best zwaar, maar ik heb het geweldig naar m'n zin gehad en de warmte is nog nèt niet te erg geweest!

De trein staat al klaar op het perron en ik besluit er maar gelijk in te springen, ik heb toch geen zin meer om met die warmte en die zware rugzak in Maastricht te blijven hangen. De terugreis gaat voorspoedig en tot m'n vreugde staat bij de pont de oude vertrouwde ijsboer! Heerlijk likkend aan een softijsje wachten op de pont.

Dan even dobberen, een kort stukje door Rozenburg wandelen en ik ben rond kwart over 6 weer thuis! De buurman heeft net Bram eten gegeven en die komt dus verwonderd kijken wie er nu weer binnen komt! Héééé vrouwtje, dat is leuk en ik word bedolven onder kopjes. Fijn weer thuis te zijn, want hoe graag ik ook op reis ben, nergens slaap je lekkerder dan in je eigen bed en er is geen lievere kat op de wereld dan die van jezelf!

Klik op het plaatje hieronder het fotoverslag van dag 5.

Vergeet mijn gastenboek niet!