Wandelen op 11-11-11

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

11-11-11, een mooiere datum bestaat er toch niet? Die wil ik dus perse in m'n wandelboekje hebben, maar in het LWP staat geen enkele tocht in Nederland op die datum. Wel een tocht in BelgiŽ, Bassevelde om precies te zijn, vlak over de grens met Zeeuws Vlaanderen. Van onze forumbelg Kurt (Bernard) hoor ik dat er veel meer tochten in BelgiŽ worden georganiseerd op 11 november. Ik neem aan dat dat te maken heeft met het begin van carnaval … Hoe fout zal dat later blijken te zijn ...

BramBram stuurt me niet via Zeeland, maar via de grote weg naar Antwerpen en dan terug naar de kust zeg maar. Ik besluit hem zijn zin te geven, temeer daar hij geen files meldt. Vreemd, geen files bij Antwerpen op vrijdag? En nee, 't is hartstikke stil op de Belgische wegen en via de dure Liefkenshoektunnel arriveer ik in Bassevelde.

Ik sta eerst op een heel verkeerd adres, ergens in Oosteeklo, maar daar is in geen velden of wegen een wandeltocht te bekennen. Ik zie een wegwijzer naar Bassevelde zelf en besluit daar maar heen te rijden. En ja hoor, direct op de grens van het dorp staan er richtingaanwijzers naar de start. Rond 9 uur parkeer ik Pandaatje en terwijl ik naar de start wandel komt Kurt langsrijden. Hij parkeert z'n auto vlak bij de mijne.

Bij het aanmelden krijg ik zelfs op vertoon van m'n Nederlandse bondspas korting. De kaart mag je zelf invullen, de ene helft gaat mee als controlekaart (en verzekeringsbewijs) en de andere helft moet je in een doos bij de uitgang deponeren. Routebeschrijvingen, daar doen ze niet aan in BelgiŽ, ook niet aan beloningen, wel kun je een sticker voor in je wandelboekje kopen. Stempelen mag echter pas na afloop van de tocht, dus die sticker moet nog maar even wachten.

Even een bakje koffie en een beetje bijpraten met Kurt. Ik verwonder me erover dat er zoveel mensen wandelen op een vrijdag en Kurt vertelt dat hij zo'n 500 deelnemers verwacht op deze tocht. Lieve hemel, zijn dat dan allemaal kinderen of gepensioneerden, vraag ik verbaasd. Nou nee, zegt Kurt, maar op een vrije dag als vandaag zijn er altijd wel veel deelnemers. Maar waarům is het dan een vrije dag, vraag ik nog verbaasder.

En dan eindelijk kom ik er dus achter dat op 11 november 1918 de Eerste Wereldoorlog is geŽindigd. Tja, omdat wij neutraal waren in die oorlog, heeft dat in ons land nagenoeg helemaal geen betekenis, ik kan me niet eens herinneren of ik dit ooit geleerd heb op school. Kan best hoor, maar dan was ik zeker ziek … of slaperig … Maar goed, dat verklaart ook de fileloze wegen dus!

Inmiddels is de koffie op en maken we ons klaar om op pad te gaan. Bij de uitgang hangt een plattegrond met het parcours ingetekend en daar blijkt uit dat we 3 lusjes van 6 km gaan lopen en dus 2 maal terugkomen in het startbureau voor een rust. Kurt vindt dit niet zo leuk, die loopt liever van dorp naar dorp, maar voor mij maakt het niet uit. Behalve de Dodentocht heb ik nog nooit in BelgiŽ gewandeld dus sowieso is alles nieuw voor mij.

Het is helaas bewolkt, in Nederland scheen de zon nog, maar toen ik de grens overging reed ik ook over de grens van blauwe en witbewolkte lucht. Maar het is droog en de temperatuur is goed, dus we klagen niet.

Ik vond het landschap niet zo erg veel verschillen van Zeeuws-Vlaanderen, maar Kurt merkt op dat er wel veel minder water is dan in Nederland. En ja, als je erop let valt het inderdaad op: bijna geen slootjes! Wel veel koeien, waardoor sommige uitzichten toch erg Nederlands aandoen.

Wel echt Belgisch zijn de opschriften op sommige bordjes, "gevaarlijke baan dwarsen" bijvoorbeeld en ook valt op dat er erg veel waarschuwingsborden staat dat er een wandelevenement wordt georganiseerd. De bepijling is uitstekend, moet ook wel als je zonder routebeschrijving op pad wordt gestuurd, maar Kurt zegt dat er op alle Belgische tochten zo goed wordt gepijld.

Na het eerste lusje van 6 km genieten we in de rust van een lekker bakkie (op Belgische wijze gezette) koffie en Kurt laat de controlekaarten stempelen. Echt nodig is dat niet, je krijgt toch geen beloning en van Kurt hoor ik dat afmelden ook niet nodig is. Er wordt niet bijgehouden of alle deelnemers wel binnen zijn, toch wel een verschil met Nederland!

In het tweede lusje kunnen we prachtige foto's maken van een egeltje dat rustig langs de kant van de weg zit, fotografeer ik onszelf in een wegspiegel en maak ik kennis met een Belgische "wegel", een klein smal weggetje, dit keer tussen de weilanden door. Vlak voor we bij de rust zijn is daar een benzinestation met de reclameleus "drank en tank". Ook iets wat in Nederland niet (meer) mag.

Tijdens onze tweede rust gaat Kurt aan de cola en neem ik nog een koffie. Je kunt trouwens ook pannenkoeken krijgen, maar we besluiten die te bewaren tot we bij de finish zijn. En dan gaan we op pad voor de 3e lus, op de route wordt aangegeven dat we op de 18 km voor de 3e maal dit eerste stukje lopen. Je moet niet de tel kwijtraken, anders loop je morgen nog te lussen!

Deze lus begint met een heerlijk lange weg door de weilanden, daarna komen we in "Doodhoek", hetgeen Kurt verleidt tot een stukje toneelspel. We passeren een kapelletje en daarna komt er weer een wegel, een geasfalteerde dit keer. En hoewel je op deze wegel geen andere kant op kunt dan rechtdoor, hangt er toch weer ergens een pijl. Echt goed gepijld, hoor!

Dan zien we in de verte weer de kerk van Bassevelde en komen we voor de 3e en laatste keer terug bij de start. We komen langs het oorlogsmonument en natuurlijk zet ik dat even op de foto. Vanwege de 11e november hangen er lichtsnoeren en wapperen er vlaggen. Overigens is dit monument voor beide oorlogen, blijkt uit de ingebeitelde tekst.

En dan gaan we aan de pannenkoeken, voor anderhalve euro krijg je twee pannenkoeken en naar keuze kan daar poedersuiker of bruine suiker op. Ha, ik neem van allebei eentje natuurlijk! Ook nog een kopje koffie erbij en dan gauw boekje stempelen en een sticker kopen.

M'n eerste tochtje in BelgiŽ zit erop en ik heb het best naar m'n zin gehad. Het was wel een korte afstand, maar och, met een lange heen- en terugreis is je dag toch gevuld! Ik bedank Kurt voor de gezelligheid onderweg en stel BramBram in om via Zeeland terug te rijden, vind ik veel leuker, een andere weg terug!

Ik ben nu heel snel terug in Nederland, zie opeens een grenspaal staan en ben dan in Philippine. Daarna natuurlijk de Westerscheldetunnel, die toch 60 cent goeikoper is dan de Liefkenshoektunnel, en als ik dan richting Zeelandbrug rijd, trekt opeens het wolkendek open. Ik herinner me dat er een paar caches in Colijnsplaat vlakbij de Zeelandbrug liggen en kan het niet laten om nog even op zoek te gaan. Ook voor cachen is 11-11-11 natuurlijk een leuke datum!

Ik vind de caches snel en maak nog een paar mooie foto's van de Zeelandbrug in de late middagzon. Dan snel verder en nog net voordat het helemaal donker is ben ik terug in Rozenburg. Het is een welbestede dag geweest, en ik heb wat foldertjes van andere Belgische tochten meegenomen, dus wie weet ga ik vaker deze richting op!

Klik op het plaatje hieronder voor de foto's.

Vergeet mijn gastenboek niet!