De Vaasan Marssi, in Finland

Dit jaar stond de IML tocht in Vaasa, de Vaasan Marssi op het programma. Omdat ik niet van vliegen hou en de reis te lang vond voor alleen die drie dagen wandelen, heb ik er een twee weken vakantie van gemaakt. Elly had er ook wel oren naar en zo zijn we weer eens samen op stap: DanyElly op oorlogspad.

Na een bootreis van 2 nachten en 4 dagen rondreizen door het prachtige Finland (waarbij we Helsinki bezochten, de burcht van Savonlinna bewonderden, het steilste straatje van Finland in Poorvoo naar beneden denderden en een wandelingetje in Nationaal park Pyh Hkki maakten), arriveerden we donderdag eind van de middag in Vaasa.

Het inschrijfbureau (midden in een overdekt winkelcentrum) was snel gevonden en onze kaarten stonden al keurig klaar. Als buitenlanders mochten we zonder extra kosten ter plekke betalen en ik kocht er ook nog een T-shirt en een embleem bij. Na wat gegeten te hebben gingen we naar de openingsceremonie, dat bleek een rondwandelingetje door het centrum te zijn achter de vlaggen van de deelnemende landen.

We eindigden op het marktplein en met de nodige speeches werden de Marssi officieel voor geopend verklaard. Het was een gezellige bedoening in het centrum van Vaasa, want tegelijk met de wandeltocht is er ook een Nacht van de Kunst. Het valt ons overal in Finland op dat er zo ontzettend veel jonge mensen overal zijn. Ook hier weer, van een grijze golf zoals bij ons zie je niet veel.

Op de terugweg naar het hotel een mooie parkeerplek voor morgen gevonden, gratis en niet te ver van de start. In een vrij warme kamer toch snel in slaap gevallen en van een goede nachtrust genoten.

Hieronder de foto's van de vlaggenparade.

Dag 1 - 12 augustus

hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

De volgende dag niet al te vroeg op, want de start was pas om 12 uur, voor de 21, de 10 en de 5 km. Langere afstanden waren er niet vandaag, je kon wel meedoen aan een tocht over de archipeleilanden hier voor de kust. Dat schijnt erg mooi te zijn, maar het is weer zo'n groepsgebeuren en daar zijn Elly en ik niet zulke liefhebbers van. Dus zijn wij gewoon voor de 21 km gegaan.

Om 11 uur waren we weer op de marktplaats en namen nog een kopje koffie. Heerlijk in het zonnetje, want er was voor het hele weekend perfect wandelweer voorspeld. Zonnig, 20 graden en een klein briesje. Om 12 uur precies werd de startknip gegeven (na een gezamenlijke warming-up) en gingen we op pad voor onze Finse Driedaagse.

Het was een dag met een heel afwisselend parcours. Stukjes door de buitenwijken van Vaasa, waar we liepen te kwijlen bij het zien van de prachtige en vooral fris uitziende huizen. Toch wel opvallend hier hoor, dat alle huizen en andere gebouwen zo schoon zijn! Net alsof er hier helemaal geen luchtvervuiling is. En ook stukjes door de natuur rondom Vaasa en natuurlijk langs de Botnische Golf.

Er zaten maar liefst 5 verzorgingposten in het parcours, waarvan 2 bij een cafeetje. Beide keren hebben we daar ook gebruik van gemaakt, zodat we lekker lang onderweg zijn geweest. Er was niet zo'n strikte limiet gesteld aan het binnenkomen, dus we hadden tijd zat.

Hoewel Finland een vrij plat land is, zaten er toch best aardige bulten in het parcours, inclusief de beklimming van een heuvel van waaraf je een prachtig uitzicht had over de Botnische Golf. Het pad naar beneden was wel een beetje een brekebenenpad, maar we kwamen zonder ongelukken beneden.

Om 10 voor half zes waren we binnen (bij caf Strampen, zo'n 700 meter van de start vandaan). We zijn heerlijk op het terras in de zon neergestreken en naast een koud drankje hebben we daar gelijk maar gegeten. Op vertoon van je startkaart kreeg je 10% korting dus dat was mooi meegenomen.

Op de terugweg naar de auto hebben we voor morgen een nog mooier parkeerplekje in gedachten: tussen start en finish in, precies op de grens van betaald en onbetaald parkeren. Morgen mogen we overigens wel op een normale tijd starten: tussen 8 en 10 uur en omdat het ontbijt pas om 8 uur begint, zal dat voor ons wel ergens tussen 9 en half 10 zijn.

Hieronder de foto's van dag 1.

Dag 2 - 13 augustus

hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

De start begon met een beetje een tegenvaller. We dachten dat we tussen 8.00 en 10.00 uur mochten starten en aangezien we pas vanaf 8.00 uur konden ontbijten in ons hotel hebben we ons een beetje gehaast en waren we uiteindelijk om 8.45 uur bij de start. Daar was niemand te zien. We liepen het winkelcentrum in waar de stand is van de wandelmars en die mevrouw liet ons zien dat we pas om 9.30 uur konden starten.

Beetje balen!! Maar goed, we hebben vakantie dus we maken ons niet druk en zijn toen eerst nog maar een lekker bakkie koffie gaan drinken en daar hadden tijd we ook nog tijd voor een laatste keer naar de wc.

Eindelijk was het dan zover en na een paar minuten kregen we onze startknip. De tocht ging vandaag richting een schiereiland. We liepen eerst over een spoorbrug en daarna over een ongeveer 3km lange weg/brug. Vrij snel na die brug stond de eerste verzorgingspost, later op de dag zouden we daar ook nog komen, de brug moesten we namelijk zowel heen als terug lopen.

Net als gisteren was het prachtig mooi weer, hoewel het 's morgens een beetje een bedekte lucht was. Maar dat gaf ook wel een erg mooie gloed over het water toen we de lange brug overliepen. Een paar mooie plaatjes van een kanor en een paar vissers waren het resultaat.

Vandaag geen buitenwijken met mooie huizen, maar veel bossen en uiteindelijk liepen we een stuk langs het water. Bij de n na laatste rust stonden ze pannenkoeken te bakken. Lekker!!! Gisteren kwamen we te laat voor het lekkers, maar vandaag was er gelukkig nog volop. Het was ook een prachtige plek voor een rust. Aan het water met een leuke houten brug en volop grote rotsblokken. Genieten met een grote G!

Vlakbij de laatste rust zagen we ineens een slang over de weg schuifelen. Waaahhh… het bleek een giftige adder te zijn. De enige giftige slang in Finland en wij hadden het genoegen! Gelukkig waren we bij de tijd genoeg om snel wat foto's te maken, want het arme beest was banger van ons dan wij voor hem (of zou het haar geweest zijn?). Iedereen stond even stil tot de slang aan de overkant van de weg weer in de struiken verdween.

Op het allerlaatste stukje haalden een paar bekenden ons in: daar waren Sandra, Bertus en Henk, die vandaag de 42 km hadden gedaan. Gisteren waren ze op de Archipel-tocht geweest, maar dat was een beetje tegengevallen. Laag (slenter)tempo en daardoor viel er wegens tijdgebrek zelfs een stuk af. Van andere mensen hoorden we dat ze hopeloos verdwaald waren geraakt en urenlang door dichte bossen hadden gelopen. We waren blij dat wij gewoon voor de 21 waren gegaan gisteren!

Bij de finish bleek dat we er vandaag 17 seconden langer over hebben gedaan dan gisteren. Nu was de route gisteren 500 meter langer, dus dat betekent dat we vandaag een ietsiepietsie langzamer hebben gelopen. Nog n dag te gaan!

Hieronder de foto's van dag 2.

Dag 3 - 14 augustus

hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Vanmorgen konden we voor het eerst een beetje vroeg starten, maar omdat we in het hotel pas om 8 uur konden ontbijten, werd het toch kwart voor 9 voor we op pad gingen. We liepen eerst weer terug richting hotel, maar voor we daar waren sloegen we af. De 30 en de 42 zijn wel vlak langs het hotel gekomen. 's Avonds zagen we de vlaggetjes die ze hier voor het pijlen gebruiken, nog in de boom hangen.

Na een stukje bos kwamen we in een beeldentuin (Edvinstigen), erg leuk en hier stond ook een verzorgingspost. We hebben de beelden uitgebreid bewonderd en zijn er zelfs voor van de route afgeweken.

Daarna weer uitgebreid door het bos en ook door een in aanbouw zijnde villawijk. Om jaloers op te worden, zulke prachtige stulpjes werden daar gebouwd! We kwamen ook door Gamla (oud) Vaasa en daar staat een rune van een klooster, waar we ook even prachtige foto's hebben gemaakt.

Vlak daarbij was de pannenkoekenrust, waar ook koffie te krijgen was. Heerlijk. Ik vond de route van vandaag de mooiste van de 3 dagen, veel afwisseling, maar een stukje industriewijk vonden we minder. Maar goed, dat hoort er ook bij en het werd weer helemaal goed gemaakt door het laatste stuk langs het water. Prachtig!

Vlak voor de finish nog een cache meegepikt, en daarna afgemeld, diploma, medaille, stempeltje en speldje. Toen we terug liepen naar de auto wilden we nog een ijsje halen en daar op het terras stond een thermometer en die gaf maar liefst 36 graden aan!!!!! Gauw op de foto gezet als bewijsmateriaal!

Het was een geweldige 3Daagse.
Prachtig weer, mooie routes, aardige mensen, prima gepijld en leuke rusten.
We hebben genoten!

Hieronder de foto's van dag 3.

Na de Driedaagse hebben we nog 2 dagen in Finland doorgebracht, waarna we per boot overgestoken zijn naar Zweden en daarna in 4 dagen via de resundbrug en de Grote Belt Brug door Denemarken en Duitsland naar huis zijn teruggereden. Het is een geweldige vakantie geweest, met prachtig mooi weer en veel, heel veel natuurschoon, maar ook met leuke steden en dorpjes.

Vergeet mijn gastenboek niet!