11Stedentocht 2011

De voorbereiding

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Ruim 2 jaar geleden, tijdens ons geweldige weekend in de omgeving van Calais, kwamen Wilma en ik er achter dat we allebei graag de 11Stedentocht zouden lopen, maar dat we geen van beiden zin hadden om op de bijbehorende boten te slapen. We hebben toen het lumineuze plan bedacht om met de caravan te gaan, waarbij Wim zeg maar "achter ons aan" zou rijden, zodat we in de caravan konden slapen. Over te halen factor in dit hele plan was natuurlijk Wim …

En dat is Wilma gelukt! In 2010 vond het plan nog geen doorgang maar in 2011 zou het er dan echt van gaan komen. Wim bereidde alles voor, met militaire precisie (laat dat maar aan hem over ) en ik heb nog een weekendje in Huize Broekema doorgebracht om de laatste puntjes op de i te zetten. De campings waren besproken, de route was uitgestippeld, er was niets meer wat ons tegenhield om Friesland te gaan veroveren!

En zo vertrok ik zondag de 29e mei naar Veenendaal, na Bram ondergebracht te hebben in het pension (arme poes ). In mijn bagage de nodige wandelsetjes, Friese hebbedingetjes en last but not least, enorme zin om het avontuur aan te vangen!

Ik had er dit keer echt een beetje voor getraind, in januari realiseerde ik me dat ik eigenlijk niet zoveel lange afstanden meer liep, nu ik geen 4Daagse en Kennedymarsen meer doe. En ik wilde toch wel goed voorbereid aan de start komen in Leeuwarden, tenslotte is zo'n meerdaagse veel leuker als je hem een beetje gemakkelijk loopt. M'n trainingsschema heb ik voor 95% afgewerkt, ik liet alleen een lange tocht vallen op een hete dag. Hitte is nu eenmaal iets waar ik absoluut niet tegen kan en ik heb alle weergoden dan ook aangeroepen om tijdens de 11Stedentocht voor een aangenaam weertype te zorgen.

Toen we op maandag vanuit Veenendaal naar Friesland vertrokken was het prachtig mooi weer, warm zelfs, maar de weerberichten voor de rest van de week waren prima. Maandagavond zou het afkoelen, met de bijbehorende buien die ook op dinsdagochtend nog zouden vallen, daarna zou het prima wandelweer worden, zonnig en met temperaturen die ik nog net lekker vind, zo tussen de 17 en 23 graden.

De reis naar Friesland verliep vlot, onderweg hebben we nog een stop gemaakt en op een parkeerplaats koffie uit de caravan gedronken. Iets na de middag kwamen we aan op de eerste camping. Geweldig leuke camping, met ook hotelfaciliteiten erbij, ik kreeg bijna zin om in het vervolg ook weer kampeervakantie te gaan houden. Misschien ooit eens zo'n Crazy Campertje huren …

Na ons ge´nstalleerd te hebben vertrokken we naar Leeuwarden, om daar even rond te wandelen, boodschapjes te doen en alvast te bekijken waar we morgen moeten starten. Onze stempelkaart hadden we al thuis gestuurd gekregen, we hoefden ons dus op maandag niet meer ergens aan te melden. Dat was dit jaar voor het eerst hadden we begrepen.

Wim en Wilma haalden nog even Nollie en Trudy op van het station en leverden hen met bagage en al af bij "De Harmonie", waar dinsdag de start zal zijn en waar ook de slaapboten later op de dag arriveren. Daarna vertrekken we terug naar de camping, waar we nog even heerlijk van het zonnetje kunnen genieten.

Daarna bereidt Wim de eerste maaltijd van de week en leggen Wilma en ik alle spulletjes die we morgen nodig hebben alvast klaar. Ook maken we onze lunchpakketjes klaar en pakken verder onze rugzak in. We worden zenuwachtig … het is tijd om te gaan slapen … Maar eerst moet er even een enorme muggenjacht ondernomen worden, want de caravan zit werkelijk vol met van die vervelende steekbeesten. Iedere keer als we denken dat ze allemaal dood zijn en het licht uit doen, hoor je weer dat irritante zoem zoem zoem.

Maar uiteindelijk lukt het toch om in slaap te vallen, op het getik van de gearriveerde regen op het caravandak. Een kort slaapje, want om half 6 loopt de wekker af, we zijn gewaarschuwd om bijtijds naar Leeuwarden te vertrekken in verband met de ochtendfiles. En we willen wel op tijd starten, want morgen is gelijk de langste dag van bijna 50 kilometer!

Klik hier voor het verslag van dag 1

Vergeet mijn gastenboek niet!