Strandloop Rockanje

Klik op het plaatje om de route in Google Earth te bekijken
Klik
hier voor een gewone uitvergroting van het plaatje

Hemelvaartsdag, een extra vrije dag en dus leuk om een tochtje te lopen. Vroeger liep ik altijd Thuis in Nieuwenhoorn op Hemelvaartsdag, maar die bestaat niet meer. Een tocht in Margraten (Limburg) leek me heel erg leuk, maar 225 km heen en ook weer terug rijden vond ik toch iets te gortig.

Wat meer in de buurt stond de Strandloop in Rockanje in het LWP. Jaaaaaa, daar was ik twee jaar geleden geweest, best een leuke tocht herinnerde ik me. Toen had ik de 25 gedaan, maar nu had ik wel zin in de 40. Je mocht heel vroeg starten, om 06.30 al, heerlijk!

Wekker dus op een onzalig tijdstip gezet en in alle vroegte naar Rockanje vertrokken. In het startbureau liep ik een paar Noordovertjes tegen het lijf, verder waren er geen bekenden. Het was nog erg rustig, dus de inschrijving was snel gepiept en rond kwart voor 7 ging ik op pad.

Het stuk strand was drastisch ingekort ten opzichte van 2 jaar geleden, liep ik toen nog 9 km op het strand, nu was dat nog maar ca. 2 km. De inkorting was noodzakelijk omdat het strand zeer slecht begaanbaar was na de strandtenten bij Rockanje.

Na het stukje strand liepen we helemaal binnendoor naar Oostvoorne en daar was op 12,4 km het restaurantje "de Duinrand", waar ik 2 jaar geleden ook had gerust. Ze waren al open en ik ben dus even een lekker bakkie gaan doen.

Daarna kwam er een heel leuk stuk helemaal om het Oostvoornse Meer heen. Hier loop je echt op de grens van groen en industrie met een leuk uitzicht op de enorme installaties van de Maasvlakte. 't Is voor het eerst dat ik hier met een wandeltocht langs kom. De omgeving ken ik goed, ik rijd hier wel eens langs als ik mooie zonsondergangen ga fotograferen op het Slufterstrand.

De tweede rust zit op 18,2 km aan het strandje bij het Oostvoornse Meer. Hier heb ik jaren geleden vaak gezeild. Met m'n ex had ik een catamaran, die gedemonteerd op een imperiaal op de auto paste. Bij het meer aangekomen zetten we hem dan in elkaar en gingen een dagje zeilen.

Maar zeilen was niks voor mij. Zolang iemand precies vertelt wat ik moet doen, gaat alles best, maar zelf zeilen is me nooit gelukt. Moet je naar een vlaggetje kijken waar de wind vandaan komt, als het vlaggetje naar links gaat, moet je roer naar rechts … brrrrrr, ik heb er nooit iets van begrepen! Nee, laat mij maar wandelen, daar is links gewoon links, rechts is rechts, wind is iets wat je tegen hebt of mee, en vlaggetjes krijg je alleen in Nijmegen!

Maar goed, na het meer kwamen we bij de Kruinigergors, waar we niet opgestuurd werden, maar een heel andere kant op. Leuk, deze weg had ik nog nooit gelopen. En zie, daar voor me staat opeens de Dom van Brielle, ook deze heb ik nog nooit vanaf deze kant gezien.

Op 24,8 km zit er een extra rust bij een camping, de op het parcours rondrijdende organisator vertelde dat de rust bij het Oostvoornse Meer nog gesloten was toen de mensen voor mij daar arriveerden en hij had z'n uiterste best gedaan om een vervangende rust te vinden. En dat was dus gelukt, bij de camping werden we erg vriendelijk ontvangen en de koffie smaakte prima!

We gingen Brielle niet in, maar liepen langs de buitenwijken en toen kwam het fietspand langs de Brielse Maas, ook eens een keer van de andere kant! En hoewel alles bekend is natuurlijk ziet het er dan toch heel anders uit. Ik kwam ook langs de Kogeloven en zie dat die gesloten is en te koop staat. Jammer, nog nooit ergens zulk lekker appelgebak gegeten als daar …

En dan ben ik weer bij de Kruiningergors en nu worden we er wel overheen gestuurd. Leuke caravannetjes en andere campinggebouwtjes bekijken. Door het mooie weer en het lange weekend dat veel mensen hebben, is het een gezellige drukte.

In een spiksplinternieuw restaurantje zit de 4e rust en hier ga ik aan de koffie met appelgebak. Na de Kruiningergors volgt een klein stukje door Oostvoorne en dan gaat het richting de Tenellaplas voor de allerlaatste rust.

Daar heb ik niet meer gerust, ben alleen even naar het toilet geweest en ik heb ook even rondgekeken in het bezoekerscentrum en een paar fotootjes gemaakt van de plas. De laatste 5 kilometer zijn ook best de moeite waard en uiteindelijk stap ik om kwart voor vier het startbureau weer binnen.

Lang onderweg geweest, maar ja, de tocht was ook 3 km te lang en dan ook nog eens 5 rusten … ik vind het nog netjes! Even afmelden en een leuk vaantje als herinnering in ontvangst nemen en dan nog een drankje. Ik maak nog een babbeltje met de mensen van de organisatie en deel een complimentje uit voor de leuke tocht. Ik vind het een prima vervanger voor Thuis in Nieuwenhoorn, vooral de rusten zijn een hele vooruitgang!

Tot volgende keer en groetjes van Wandelbeer!

Vergeet mijn gastenboek niet!