Dag 9

Tromsø - Finnsnes - Harstad - Risøyhamn - Sortland - Stokmarknes - Svolvær - Stamsund

Na vertrek uit Harstad vaart het schip door de nauwe Risøyrenna zee-engte. Er wordt aangemeerd bij Stokmarknes, waar het Hurtigrutenmuseum gevestigd is, en bij de eilandengroep Vesterålen in de vermaarde Raftsund zee-engte. Daarna wordt er doorgevaren naar Svolvær en Stamsund, waar de Lofoten Muur een dramatisch decor vormt. Laat op de avond zakt het schip via de Vestfjord af naar Bodø.

Inmiddels zijn we helemaal gewend aan het leven aan boord. De tweede nacht hebben we als een roos geslapen, zelfs van het aanleggen worden we al niet meer wakker. Van zeeziekte hebben we nog nooit last gehad en we wandelen alweer op stevige zeebenen!

We hebben ons bijzonder op vandaag verheugd, want vandaag is de dag van de doorvaart door de smalle zee-engte Raftsundet en het binnenvaren van de Trollfjord.

Klik op de kaart voor een groter formaat

Maar zover is het nog niet, eerst genieten we van het ontbijt en we maken een wandelingetje op dek 5. Hoewel het jammer genoeg nog steeds somber weer is, is het droog en de temperatuur is prima!

We komen nu bij de eilandengroepen de Vesterålen en de Lofoten en we kijken hoe de bergen uit zee oprijzen. We maken foto's van de brug die beide eilandengroepn met elkaar verbindt. Verleden jaar zijn we over deze brug heen gereden! Leuk is dat het schip bij het wegvaren achteruit onder de brug doorgaat!

Na de lunch komen we in Stokmarknes, waar we een bezoek bengen aan het Hurtigrutemuseum. Het is een leuk museum en best de moeite waard!

En dan gaan we voor op de boot staan en we staan ons plekje niet meer af! Het schip zet koers naar een massieve rotswand, het lijkt of de kapitein er dwars doorheen wil varen! Het roept herinneringen op aan het stripboek "De Kleppende Klipper".

Maar natuurlijk is daar opeens een doorgang en we varen door de zee-engte Rafsundet. Het water is hier spiegelglad en het is doodstil. We genieten en we balen er een beetje van dat er geen zonnetje schijnt!

Dan komt er één van de hoogtepunten van deze reis: het schip koerst de Trollfjord in. Je ziet de ingang in de verte en je zou zweren dat het schip daar niet in past, maar het kan toch! Met een paar meter speling aan beide zijden varen we de fjord binnen. Aan weerszijden rijzen de bergen tot 1000 meter boven de zeespiegel omhoog.

Dit is geweldig! We kijken ademloos om ons heen en voelen ons zo klein als muisjes. De Kong Harald, toch beslist geen misselijk scheepje, lijkt nietig tussen deze majestueuze bergen en we geven onze pogingen om dit te fotograferen maar op. Dit moet je beleven. Alle foto's kunnen slechts een flauwe afspiegeling van de werkelijkheid zijn.

We komen aan het einde van de fjord en met uiterste precisie ziet men kans het schip te keren. Nogmaals kijken we naar de bergen om ons heen en we zijn blij dat de trollen nog steeds bezig zijn aan hun 1000-jarige slaap, want we zouden wel een makkelijk doelwit zijn voor hun stenen!

Hierna leggen we aan in Svolvær, waar de de geitenberg bewonderen. Die schijn je te kunnen beklimmen, misschien een idee voor een latere vakantie.

Het diner bestaat vandaag uit kippensoep, gevulde fricandeau met zuurkool en groen ijs met een pannenkoeje toe. Eén ding moet gezegd: het eten aan boord is fantastisch! Na het diner laten we onder het genot van een kopje koffie en een drankje alle indrukken van vandaag nog eens op ons inwerken.

We gaan niet al te laat naar bed en dromen van trollen en kleppende klippers.......

Terug naar het overzicht Verder naar dag 10 Home

Vergeet mijn gastenboek niet!